לגילאי 3 ומעלה
מטרת הפעילות:
נכיר את תכונות האש, נלמד על היתרונות של האש כמקור חיים והחסרונות של האש כמקור חיים.
מהלך הפעילות:
הגננת תשב עם הילדים ותאמר את המילה: "אש" כמה פעמים.
הגננת תאמר את המילה אש בשקט, לאט, בקול רם, בצעקה הילדים חוזרים אחריה.
מי מצליח להגיד ברצף את המילה אש? אשאשאשאשאש….
נאמר את המילה אש בקול חלש, בקול רם…
נשאל את הילדים מהי אש?
היכן ראיתם אש?
מתי ראיתם אש?
איך לדעתכם האש נוצרת?
נסביר אודות המדורה
• נסכם שהמדורה מדליקים האנשים והם שומרים עליה, היא בנויה בצורת חרוט.
• חלקה התחתון רחב וחלק עליון צר יותר כדי לאפשר בעירה טובה יותר.
• המדורה מדורה מודלקת בדרך כלל מעצים,זרדים לעיתים מעיתונים.
• האש נוצרת תוך כדי בעירה והגופים הנשרפים משחררים עשן, שהוא למעשה גז המעורב בחלקיקים שונים. רוב הגופים הנשרפים מותירים בסוף התהליך שרידים או אפר.
מה תפקידי האש?
• המדורה משמשת בעיקר לציין חגים שונים בעולם כולו.
• להאיר את האפילה.
• לחימום הגוף ליושבים בחוץ בלילות קרים,
• לטקסים שונים בעמים שונים.
• לבישול מזון, חימום המזון.
• להרחיק בעלי חיים טורפים כשבני אדם מחליטים לישון בחוץ.
• בעבר, לפני הרבה שנים, היו מודיעים הודעות באמצעות הדלקת מדורות ('משואות') על פסגות הרים מרכזיים.
אייך מדליקים אש?
• חיכוך בין שני מקלות עץ
• הקשה בשתי אבני צור
• גפרורים
• מצית
מה חסרונותיה של המדורה?
• כשהאש יוצאת מכלל שליטה היא מסבה נזק וסבל.
• כשבני אדם עוזבים את המדורה היא עשויה לגרום לשריפת יערות ושדות.
כללי זהירות וכללי התנהגות ליד המדורה
נשוחח עם הילדים על כללי זהירות וכללי התנהגות ליד המדורה
• אסור להכין מדורה ליד בנייני מגורים וקווי חשמל.
• נבחר מקום נקי מעצים ומעשבים וננקה אותו בטרם נכין מדורה.
• נכין במקום דליי מים וחול בכדי לכבות את המדורה בטרם הדלקנו את המדורה
• נרחיק חומריים דליקים מהמדורה
• אין לזרוק למדורה חומרים דליקים או דלק
• אין לשבת ליד המדורה עם כיוון הרוח
• אין להדליק זרדים מן המדורה
מומלץ להכין כרטיסיות מאוירות עם תמונות כדי לשנן היטב עם הילדים את כללי ההתנהגות סביב המדורה.