הסיפור ההיסטורי
חג החנוכה מזמן לנו למידה מגוונת ורבה בסיפור ההיסטורי.
ניתן ללמד ולעסוק בחג דרך סמלי החג הרבים המזמנים עיסוק דרך החושים ולאחר שנלמד, נכיר ונתנסה בסמלי החג נספר את הסיפור ההיסטורי ונשלב בסיפור את הסמלים.
נספר את הסיפור ההיסטורי ובכל פעם שנגיע לסמל חנוכה נעצור את הסיפור ונלמד על הסמל .
לדוגמה: כשנספר על המנורה בבית המקדש נשווה בין מנורה לחנוכייה ,נכיר סוגי חנוכיות.
• הסיפור ההיסטורי יוביל אותנו לדעת שלחג יש שני שמות החג: חג חנוכה וחג האור
• הילדים יידעו כי המילה חנוכייה נגזרת מן המילה חנוכה.
• כללי זהירות בהדלקת חנוכייה
• השוואה בין חנוכייה למנורה
• חנוכיית שמן לעומת חנוכיית נרות שמש
• נערוך תערוכת חנוכיות גדלים, צורות וחומרים שונים.
אפשרות נוספת בסיפור ההיסטורי
בטרם נספר את הסיפור ההיסטורי, נקדים ונסביר לילדים על בית המקדש, כיצד נראה מה נהגו לעשות בו.
• נציג לילדים תרשימים של בית המקדש
• נציג הדמיה של בית המקדש
• ניתן להראות תצלומים מהולילנד (דגם מוקטן של בית המקדש)
• נאפשר לילדים בנייה משותפת של דגם בית מקדש מקוביות
• נספר לילדים על תפקידו של הכוהן הגדול
• נספר לילדים על המנורה שהייתה עשויה מכסף וזהב
• הילדים ינסו לבנות דגם של מנורה בציור, הדבקה, יצירה.
• הילדים ייבנו מנורה מקוביות קטנות עטופות בנייר זהב וכסף, ויניחו את המנורה בבית המקדש שבנו מהקוביות.
• הילדים יכינו ויתלו שלט "בית מקדש","מנורה"
• נכין את "בגדי כהן גדול" ונניח בבית המקדש.
• נציג לילדים אטלס או מפת העולם בו נגלה את יוון ואת ישראל.
• נסביר לילדים היכן יוון נמצאת, הילדים יידעו כי יוונים – אנשים שבאו מארץ יוון..
• נספר שבישראל חיו היהודים המכבים.
• נספר לילדים שלפני הרבה שנים ביוון היה מלך שנקרא אנטיוכוס.
• נספר שאנטיוכוס לבש קסדה וכידון- נציג תמונות של היוונים.
• נסביר לילדים שאנטיוכוס נכנס עם הצבא שלו, היוונים, לבית המקדש – המקום הקדוש ליהודים והוא שם פסל בבית המקדש.
• נסביר ונדגים לילדים מהם פסלים?
• נשוחח עם הילדים על פסל לעומת אלוהים, איך נוצר פסל? מאיזה חומרים עשוי?
• נשאל את הילדים האם פסל יכול להגשים בקשות ותפילות ?
• אנטיוכוס מצווה על היהודים להשתחוות לפסל.
• נספר כי היוונים היו רבים מאד וחזקים, מצוידים בכלי נשק.
• נספר על המכבים, על מתתיהו, יהודה – ניתן להסביר לילדים אודות השמות.
• נספר לילדים כי היהודים מסרבים להשתחוות לפסל …
• נספר על מתתיהו שאמר "מי לה' אלי" הילדים יחזרו אחרי המשפט.
• נשוחח עם הילדים על יהודה המכבי נבקש מהילדים להציע הצעות כיצד אפשר לנצח את היוונים?
• ביצירה הילדים יכינו מגנים עם סמל מגן דוד עליהם, הכנת חרבות
• נקריא לילדים את "מי ינצח, מי ינצח במלחמה הזאת" / אריאלה סביר
• המכבים מתחבאים ומכינים כלי נשק
• נדגיש לילדים את הכוח הרב של היוונים, הרבה חיילים, פילים, כלי נשק, כידונים וקסדות לעומת המכבים
• נחדד לילדים את המושג "מעטים מול רבים"
• נשאל את הילדים מה אפשר לעשות כשפוחדים?
• נכיר ונשיים את המילים המתארות את התנהגות המכבים: חוכמה, אומץ, מנהיגות
• נמחיז עם הילדים את המלחמה: נחלק את הילדים לשתי קבוצות, יוונים מכבים כמובן שנחליף אח"כ בין הקבוצות כך שכל ילד יוכל לחוש עצמו כמכבי.
• נאפשר לילדים פעילות חופשית סביב בית המקדש שהקימו ומשחק בין היוונים והמכבים.
נרותיי הזעירים
בקבוצה:
מיון סוגי נרות לפי: צבע, גודל, שימוש, יוצא דופן
פירוק נר והכרת מרכיבים:שעווה, פתילה
סוגי נרות לפי חומר: שעווה, שמן
סוגי נרות לפי שימוש: נרות שבת, יום הולדת, הבדלה, זיכרון ,נוי
השוואה בין נר שמן ונר שעווה: נוזל, מוצק ,נמס
נשווה נרות ונחוש מרקם: מחוספס, חלק, מקושט
מסורת
נכיר ונדלקם את הברכות על הדלקת הנרות
נכיר את הסיפור ההיסטורי
חשבון:
התאמה חד חד ערכית, מס' נרות לפי מס' ימים
נמנה כמה נרות במנורה, כמה נרות בחנוכייה כמה נרות מדליקים בכל יום
הדלקת חנוכייה בשלבים לפי סדר ימי החג, בכל יום מוסיפים עוד נר.
ביצירה:
נכין נרות
קישוט נרות בשעווה פיסולית
עיצוב נר בצורות שונות
שבלונות לפלסטלינה
צבעי האש ושלהבות בצבעי אצבעות ובגועש
הכנת חנוכיות מחומרים שונים, בדו-מימד ובתלת-מימד
בשירה:
נכיר את השירים:
• "מנורה וענפי זית"
• "בונה אני חנוכייה"
• חנוכייה לי יש"
• "ימי החנוכה…"
• "נר לי ,נר לי"
• "אדום אדום הנר שלי"
• "נרותיי הזעירים"
• "נרות רבים" / אריאלה סביר
בתנועה:
נכין חנוכייה מילדי הגן, נחלק את הילדים לקבוצות בנות 9 ילדים.
ניתן לילדים את הבחירה והדיון מי יהיה השמש?
האם רק הילד הגבוה ביותר? או הילדים יציעו הצעות שונות כדי שילדים אחרים יוכלו להיות וגבוהים יותר וישמשו כשמש.
נעודד את הילדים לבנות חנוכיות עם איברי הגוף השונים.
הילדים ייבנו חנוכיות בעמידה, כריעה, שכיבה- כאשר הקנים צריכים להתחבר אחד לשני.
הילדים יציגו נרות שונים עם גופם.( נר עבה, נר דק, נר גבוה, נר נמוך…)