האנדרטה שבעירי
לגילאי 4 ומעלה
במדינתו פזורות מאות אנדרטאות בערים השונות לזכר החיילים הנופלים במערכות ישראל.
בכל שנה בערב יום הזיכרון אנו מעלים את זכרם של מי שנפלו מאז ימי ראשית הציונות בקרב על הקמת מדינת ישראל ובהגנה עליה עד עצם היום הזה.
האנדרטאות הן מצבות העשויות מחומרים שונים: אבן, מתכת, זכוכית ברונזה…
האנדרטאות בנויות כפסלים המביעים רעיון על רובן חרוטים שמות הנופלים באותו היישוב.
בעזרת ביקורים חוזרים ונשנים למקום האנדרטה נחבר את הילדים לאהבת המולדת, שמירה והגנה עליה,נכיר את ערך ההנצחה, שימור וטיפוח המקום.
שלב א'
נצא לסיור עם הילדים לביקור ראשון באנדרטה מספר ימים לפני יום הזיכרון או כבר בתחילת שנה"ל.
נזמין את הילדים לשבת סביב האנדרטה .
הילדים יתבוננו ויספרו לנו באופן חופשי מה הם רואים?
הגננת תספר להם שזהו מקום לזכר החיילים הגיבורים והאמיצים שנפלו בהגנה על המדינה, שנהרגו במלחמות והם גרו גם כן בעיר שלנו.
בעירייה שלנו החליטו לכבד את זכרם והקימו את האנדרטה כדי שכל פעם שהמשפחה,השכנים ,החברים יתגעגעו הם יבואו לפה להתייחד.
נספר לילדים מי הקים את האנדרטה /הפסל…-
נקרא חומר עזר אודות האנדרטה: מי הוא הפסל?
קצת מידע אודות חייו?
מה הרעיון שרצה להעביר לנו?
אילו חומרים השתמש הפסל…-
מאד חשוב שהגננת תדע את כל המידע הקשור באנדרטה.
הגננת מוזמנת לשאול את הילדים מה הם רואים באנדרטה? נקבל את תשובות הילדים.
בתום התשובות הגננת תסכם ותספר מה הרעיון שבחר הפסל.
הגננת תספר לילדים את שמו של הפסל שייצר את האנדרטה.
הגננת תשאל את הילדים מה לדעתכם השם שהפסל בחר לקרוא
לאנדרטה שייצר?
הגננת תקבל את הצעות הילדים, ויחד יבחנו את השם מול האנדרטה.
בסוף הסבב תאמר הגננת מה השם אותו בחר הפסל?
הגננת תשאל מה דעתכם על שם שבחר הפסל?
מתאים? לא מתאים? למה?
נשאל מה אתם מרגישים כשאתם ניצבים לפני אנדרטה זו?
נשאל את הילדים מה אתם חשים כלפי החיילים שנפלו במלחמות על עצמאותה וביטחונה של מדינת ישראל?
מה הייתם רוצים לומר למשפחות הנופלים?
האם אתם חושבים שזה חשוב לבוא לבקר במקום זה? מדוע?
אייך אתם מציעים לשמור על המקום?
נרשום את דבריי הילדים ונאמץ את הרעיונות והמקום.
שלב ב'
כיוזמה חינוכית שנתית ניתן לאמץ את האתר לאורך השנה.
רצוי ליצור קשר עם הרשות המקומית וליידע אותה ביוזמה, לקבל אישור ואף עזרה.
באופן קבוע נבקר במקום אחת לשבועיים- חודש.
נצלם את המקום לפני האימוץ שלנו ואחרי זמן מה.
כשנגיע לביקור ננקה את אזור האנדרטה, נשליך לפח בדלי סיגריות, ניירות, עטיפות…
אנחנו יכולים לשתול שתיל פרחים ולהשקותו בכל ביקור.
ניצור קשר עם משפחות הנופלים, בכל ביקור באנדרטה נזמין נציג של המשפחה השכולה, שיספר לנו על הבן הנופל, יביאו תמונות, אפילו מהיותו של החייל הנופל ילד בגן, נציג המשפחה יציג לילדים.
נשמור על קשר עם המשפחות או עם משפחה אחת ונזמין אותם בחגיגות שונות שאנו עורכים בגן, נזמין את המשפחה להשתתף בקבלת שבת, בפעילויות שונות.
נכין אלבום עם תמונות של המקום, של החיילים הנופלים.
נצלם את כל הילדים סביב האנדרטה, נתלה את התמונה בגן במקום אותו נייחד לנושא.
שלב ג'
ביום הזיכרון נבקר עם הילדים כשהם לובשים חולצה לבנה.
נגיע בסמוך לצפירה ונערוך טקס קצר.
נדליק נר זיכרון
נקרא שיר קצר או יחדיו נשיר שיר מתאים.
הגננת תקרא את שמות החיילים הנופלים.
נניח זר פרחים שהילדים הכינו או קנינו.
ניתן להניח אלבום תמונות שהילדים יציירו.
נשמיע מספר שירי חיילים.
אני ממליצה על שיר "המצעד", שיר מאד מרגש ונוגע ללב, נמצא בתוך הדיסק "מחלום עד הלום"
בסיום הטקס נקרא את "התפילה לשלום החיילים".
נסיים עם ההמנון.
נזמין לטקס משפחות שכולות שהילדים כבר מכירים.
נשוחח עם הילדים על מקום ההנצחה כמקום חשוב ביותר וכל פעם שהם יעברו לידו עם משפחתם, יתעכבו לכמה רגעים, מותר לנקות את האתר, להניח פרח.
אישית ממליצה בחום על יוזמה חינוכית לאמץ את האתר.