נושא הסתיו יבוא לביטוי בכול פינות הגן.
רצוי לשתף את הילדים בבניית פינות הגן.
נפתח את הנושא ביציאה לסביבה הקרובה עם הילדים הטוב כדי לחוש את הרוח, הגשם , העצים העומדים בשלכת.
משחקים דידקטיים
נכין משחקים רבים ושונים עם תמונות הסתיו: משחק הזיכרון, מבוך, מה במשבצת, לוטו, סודוקו, זוגות….
הילדים יצטרכו למיין, לשיים ולזהות את המאפיינים של אותה עונה: מעיל, כובע, מטריה, מגפיים, רוח, גשם, עננים , נחליאלי, חצב, נמלים…
לוח תוכן
נציג לילדים פריטי חורףנבחר בובה גדולה או שתיים נלביש את הבובה בפריטי חורף:
כובע, מעיל, מטריה, מגפיים
נתלה על הקיר שיר או דקלום מודפס בגדול ותצלום מייצג.
אוריינות
נכין כרטיסיות עם תמונות עם המילה המתאימה לדוגמה: נרשום כובע ומעליו תמונת כובע.
נסדר את הכרטיסיות בסמוך לבובה.
הילדים יידעו לשיים את פריטי החורף, נשחק עם הפריטים משחקים שונים, במשך הלמידה נוסיף פריטים נוספים לקיימים כל המרכז שלנו "גדל ומתעשר"
לוחות תצוגה
נתלה עבודות יצירה של הילדים מגוונות : מיחוי עלים, הדבקת עלים, ציור בגואש, פחם, עפרונות, הדבקות שונות
נקפיד לתת לילדים ביטוי עצמי של חוויית הסתיו ולא לגזור שבלונות.
פינת הספר
נסדר על השולחן: ספורים, שירים, של ספים המתאימים לנושא: לולי שבלולי,…
נכין ספורים עם תמונות ברצף
ספרים עם אמצעי המחשה אותם הילדים יספרו לבדם במרכז הספר.
מרכז בובות
הסתיו מזמן לנו עיסוק ולמידה של פעולות יומיומיות שנלמד את הילדים ונשיים: לכפתר חולצה, לרכוס רוכסן, לגרוב גרביים
בפינת בובות נניח בובה גדולה אותה הילדים ילבישו ויפשיטו עם בגדים מתאימים לעונה .
נכין ספר עם מתכונים למאכלים מתאימים: מרק ירקות, הכנת תה צמחים, סלטים מירקות הגינה שנגדל: חסה, צנונית, גזר…
מרכז חשבון
נכין משחקי חשבון שונים עם תמונות מהסתיו.
הילדים יצטרכו למנות, לחשב, לספור וכמובן לשיים את מאפייני הסתיו.
מרכז אומנות
נבחר בתמונות אומנות של לפחות שני ציירים שונים שציירו תמונה הקשורה לסתיו כדי לאפשר לילדים לחוות דעות ויצירות שונות בנושא האומנות ולא לקבע אותם
רצוי לאסוף תמונות, גלויות, בבולים, תצלומים בנושא הסתיו לעיונם של הילדים.
"מי יכול להתאים"
בפעילות זו נחזור על פריטי לבוש המתאימים לסתיו או על פריטים המאפיינים את הסתיו.
הגננת תציג את הפריטים המוחשיים האמיתיים מול הפריטים בתמונות ובכתיבת המילה
הילדים יצטרכו להתאים התאמה חד חד ערכית- בין המילה והתמונה לפריט האמיתי.
פעילויות אלו חשובות שכן תוך כדי משחק הילדים ישיימו את הפריטים, יימנו, ישוו…
הגננת תסדר על השולחן פריטי לבוש לסתיו: מטרייה, כובע, מגפיים, חולצה/סווצ'ר עם שרוול ארוך, גרביים, כפפות…
או ממאפייני הסתיו: חלזון, עלי שלכת,…
• הגננת תזמין את אחד הילדים ותבקש ממנו לזהות את אחד הפריטים.
• הגננת תפנה לילד ותאמר לו "תראה לי……." או "איפה ה….."
• הגננת תזמין את אחד הילדים ותבקש ממנו להראות לה שני פריטים בו זמנית לדוגמה
• תראה לי כפפות ומגפיים.
• הגננת תכין כרטיסים עם תמונות תואמות לפריטים האמיתיים.
• הגננת תפרוש את הכרטיסיות על הרצפה.
• הגננת תזמין את אחד הילדים ותבקש ממנו תיגש לשולחן תצביע על גרביים וכעת תראה לי כרטיסייה עם תמונה של גרביים.
• הגננת תתאר את אחד הפריטים הילדים יצטרכו לשער באיזה פריט מדובר. לדוגמה: "אני מתבוננת על פריט בצבע צהוב עשוי ניילון אותו לובשים מעל הסוודר הוא מגן מפני הגשם…"
• הגננת תציג בפנטומימה את אחד הפריטים, הגננת תציג לדוגמא כריכת צעיף סביב הצוואר או לבישת כפפות על כף היד- הילדים יצטרכו לשער מהו הפריט?
• הגננת תפתח משפט עם אחד הפריטים הילדים ישלימו בעצמם את המשפט: "מה תפקיד המעיל?" "על מה מגן הכובע"- הילדים יענו תשובה מלאה" הכובע מגן על הראש והאוזניים מפני הרוח והקור…
• הגננת תכין כרטיסיות עם תמונות של הפריטים ותכתוב את שם הפריט מתחת לכרטיסייה.
• הגננת תניח ליד כל פריט את המילה על כרטיסיה, בכתב דפוס גדול וברור ללא ניקוד.
• הגננת תשתדל לחשוף כמה שיותר למילה הכתובה ולכן עליך לצרף את הכרטיס עם המילה המתאימה וכשאת מציגה את הפריט לילדים, פשוט להצביע על הכרטיס ולומר : "כאן כתוב ….."
• כשהגננת מבקשת זיהוי בהצבעה על פריט החורף האמיתי או מהתמונה בכרטיסייה כדי לבקש מהילדים גם זיהוי של הכרטיס.
• בשלב מתקדם נבקש מהילדים ההנחיה "תראה לי היכן כתוב …..".
• בהדרגה נעסוק בזיהוי מילים הכתובות על הכרטיסיות ללא הפריט.
• נבקש מהילדים להציג כרטיסיות ממילים מוכרות שעסקנו בהם.
• נבקש מהילדים לסדר את כרטיסים ליד פריטי החורף: כרטיסייה עם המילה כובע ליד הכובע, כרטיסייה עם המילה צעיף להניח בסמוך לצעיף הצמר.
עלים גרוסים
חומרים:
בקבוקי דבק, שמינית בריסטול, עלים יבשים קערות.
מהלך הפעילות:
נחלק לילדים שמינית בריסטול.
הילדים יציירו על השמינית עלה גדול בעזרת הדבק.
או קודם הילדים יציירו את קווי המיתאר של העלה ועל קווי המיתאר ימרחו דבק.
כל ילד ייקח מספר עלים ילוש אותו לתוך הקערה ויפורר את העלים לפירורים.
הילדים יפזרו את פירורי העלה על הדבק.
הילדים ינערו את שאריות העלים.
נייבש היטב
הילדים יציירו מסגרת או יקשטו.
מיחוי עלים
חומרים:
שמינית בריסטול, עלים יבשים, צבעים.
מהלך הפעילות:
הילדים יבחרו עלים ויניחו על השולחן.
כל ילד ייקח דף ציור ויניח מעל העלה.
הילדים יחזיקו צבע במאונך וימרחו על הנייר במקום בו מצוי העלה.
הילדים יחליפו עלה במקום אחר ובצבעים שונים.