הטבע בסתיו
נצא לסיור עם הילדים נאסוף פריטים שונים מהטבע: ענפים, פרי סרק, עלים, אבנים…
נסדר את הפריטים מהאיול בסלסילות קש רחבה.
נזמין את הילדים לבחור פריט אחד מהסלסילה.
הילדים יציגו את הפריט וישימו את הפריט.
נבקש מהילדים לחשוב :אילו שימושים יכולים להיות לפריט זה?
למשל: עלה גדול יכול לשמש כצלחת…
כעת,הפריט הופך למשהו אחר לגמרי.
בסבב, נעביר את הפריט בין הילדים כל ילד יספר ויציג את הפריט.
לדוגמה נעביר עלה יבש בין הילדים הם יצטרכו לומר למה העלה הפך להיות למשל מטרייה אז הילד יניח את העלה מעל הראש, העלה הוא מניפה אז ננפנף בעלה כמניפה.
נבקש מהילדים לדמיין ולהמציא המצאות שימושיות מפריטים שונים מהטבע.
הילדים ידגימו את השימושים.
נבקש מהילדים לתאר את הפריט, החברים ינסו לשער מהו הפריט הנבחר?
נקפיד שהילדים ייתארו את הפריטים במשפטים מלאים, לדוגמה: "אני מתבונן בפריט בצבע חום בהיר, צורתו ככף יד, הוא מאד דק , נשר מהעץ נגלה שזהו עלה
בסתיו אנו אוהבים
אנחנו נשאל הילדים יענו:
בסביבתנו בסתיו אנו אוהבים להריח את….
בסביבתנו בסתיו אנו אוהבים לראות…
בסביבתנו בסתיו אנו אוהבים לשמוע …
בסביבתנו בסתיו אנו אוהבים להיות עם…
בסביבתנו בסתיו אנו אוהבים להרגיש…
בסביבתנו בסתיו אנו אוהבים לאכול את…
בסביבתנו אנו אוהבים למשש את…
נחלק לילדים דפים חלקים ועפרונות, הילדים יישבו סביב השולחן או ישכבו על הרצפה, הגננת תאמר משפט והילדים יציירו את התשובות
יצירה בסתיו
בעקבות הסיורים שלנו לחוש את הסתיו, נאסוף מהגינה, החורשה, שדה הבור פריטים מן הטבע.
נמיין את הפריטים בסלסילות, וניצור יצירות נפלאות.
מיחוי עלים
החומרים:
עלים, עפרונות צבעוניים, דפי ציור.
מהלך הפעילות:
נאסוף עלים שנשרו מן העצים והשיחים.
נסדר את העלים בסלסילה.
הילדים יישבו בשולחן יצירה, כל אחד יקבל דף ציור.
הילדים יניחו את העלים מתחת לדף הנייר.
בעדינות רבה נעבור עם צבעי העיפרון על הנייר מעל העלים.
נחזור מספר פעמים על הפעולה.
נחליף צבעים מדי פעם. נצבע את העלים שנוצרו לנו.
ניתן לגזור את העלים ולהדביקם על גבי כרטיסי ברכה, עבודות מיוחדות, אלבום יום הולדת.
נכתוב ברכה מהטבע לאנשים אהובים.
כתיבת שם מחומרים מהטבע
נחלק לילדים שמיניות בריסטול בגווני אדמה או קרטונים.
הילדים ייכתבו את שמם בעזרת עלים, פירות סרק, ענפים זרדים…
הילדים ידביקו את הפריטים על הבריסטול.
הילדים יאיירו את עבודתם.
נפרוש על הקיר בד יוטה גדול.
נסדר על הבד את עבודות הילדים.
כתר מהטבע
חומרים:
צמחים שונים מהטבע (לא פרחים מוגנים), , מספריים, שדכן או מהדק משרדי, רצועות בריסטול, נייר דבק.
מהלך הפעילות:
נסדר בסלסילות חומרים מהטבע שאספנו בסיורים: ענפים, עלים, אצטרובלים…
נחלק לכל ילד רצועת בריסטול.
הילדים ידביקו על הרצועה פריטים מהטבע- נייבש היטב.
הילדים מוזמנים לקשט את הכתר בגואש, נצנצים, פייטים…
ננדוד לכל ילד את היקף ראשו ונשדך בשדכן את הכתר.
הילדים מוזמנים להניח את הכתר על הראש והם עכשיו "מלך הטבע".
"מלך הטבע" מברך את הטבע בברכה ייחודית.
גן חיות טבעי
החומרים:
עלים, ענפים ופריטים טבעיים קטנים שונים, פלסטלינה.
מהלך הפעילות:
נסדר בסלסילות חומרים מהטבע שאספנו בסיורים: ענפים, עלים, אצטרובלים…
הילדים יבחרו פריט מהסלסילה וייהפכו אותה לבעל חיים דמיוני או אמיתי.
הילדים יחברו את הפריטים זה לזה בעזרת פלסטלינה.
העלים ישמשו רגליים, אוזניים, זנבות ואפילו ראש.
נכין תערוכה מתוצרי הילדים.
מובייל מהטבע
חומרים:
ענף, קולב, מקלות, שיפודים, חוטים לקשירה והשחלה, חרוזים.
מהלך הפעילות:
נכין לילדים מבנה של מובייל.
הילדים ייבחרו פריטים לתליה על המוביל.
הילדים ישחילו את הפריטים על החוט הגננת תקשור למוטות עץ.
חשוב, לדאוג לאיזון של המוביל- כך שהוא ינוע.
פעילויות בנוף סתווי
נצא לסיור עם הילדים בשדה הבור, בחורשה.
נתבונן בצומח בסביבה.
נתבונן על האדמה, אילו פריטים מהטבע מונחים על האדמה?
נתבונן לכל הכיוונים על הסביבה בה אנו הנמצאים.
כעת נפעל:
זיכרון מהטבע
נמצא בטבע מקום לשבת.
נתבונן מסביב במשך מספר דקות ואז נעצום את העיניים.
בסבב, בעיניים עצומות ננסה לתאר כמה שיותר פרטים שהילדים זוכרים מהסביבה בה הם נמצאים.
עכשיו נפקח את העיניים ונבדוק מה שכחתם לתאר?
אילו הייתי
נתבונן בטבע שבסביבתנו ונחשוב:
אילו הייתי צריך להיות "משהו" בטבע, מה הייתי רוצה להיות ומדוע?
מה היית אוכל ושותה במשך היום?
מי היו חבריך בטבע?
נחלק לילדים דפי ציור בטבע, הילדים יצייר
הילדים יציירו את המחשבות
כל ילד ייתן כותרת לעבודתו.
עלה לעלה
כמה צורות, צבעים, סוגים של עלים אתם יכולים למצוא?
אספו דוגמאות של עלים שנשרו מהעצים והשיחים והדביקו אותם על גבי כרטיסיות בריסטול.
סדרו את העלים מהכהה לבהיר.
סדרו את העלים מהצר לרחב, מהגדול לקטן.
האם אתם יכולים להעתיק את העלים?
נסו למצוא לאיזה עץ או שיח שייח כל עלה מתאים.
קשה רך
נחשוב על מרקמים שונים של פריטים מהטבע.
נמצא פריטים רכים כמו: עלים, נוצות…
ופריטים קשים כמו: אבנים, ענף..
נבדוק מהו הפריט הקשה ביותר שמצאתם.
מהו הפריט הרך ביותר?
סדרו בשורה את הפריטים.
ריחות
נמצא מקום נוח לשבת.
נעצום את העיניים וננסה לזהות אילו ריחות אתם מריחים?
אילו ריחות חזקים יותר ואילו פחות?
נתקרב לעצים האם לעצים יש ריח?
האם לאבנים יש ריח?
איזה ריח יש לאדמה?
איזה ריחות נעימים לך ואיזה לא?
צורה לי
נשאל את הילדים אילו צורות גיאומטריות הם מכירים?
הילדים התבוננו בסביבה הקרובה וינסו וינסו למצוא פריטים מהטבע בעלי צורה גאומטרית.
כמה פריטים מכל צורה אתם רואים?
מהי הצורה הכי בולטת לעין?
האם הצורות בטבע הן בדרך כלל עגולות ורכות או חדות וישרות? נסו לשאר מדוע?
מהי הצורה המועדפת על כל אדם מכם?
בחרו פריט בעל צורה מעניינת, ספרו על הפריט.
משחק קבוצתי – מה אתה רואה?
בסבב, הראשון בוחר פריט גדול בסביבה ומכריז, לדוגמא:
"אני רואה עץ" ומתאר את העץ, הילד הבא אחריו צריך לאתר משהו גדול על העץ שבחר. לדוגמא הילד הראשון אמר: "אני רואה ענף גדול על העץ" ומתאר את הענף.
הילד הבא צריך לאתר פרט כלשהו על הענף המסוים שתיאר הילד הקודם.
כך נמשיך עד שמגיעים לפרטם הקטנים ביותר הנמצאים בעץ.
הטבע בסתיו
נצא לסיור עם הילדים נאסוף פריטים שונים מהטבע: ענפים, פרי סרק, עלים, אבנים…
נסדר את הפריטים מהאיול בסלסילות קש רחבה.
נזמין את הילדים לבחור פריט אחד מהסלסילה.
הילדים יציגו את הפריט וישימו את הפריט.
נבקש מהילדים לחשוב :אילו שימושים יכולים להיות לפריט זה?
למשל: עלה גדול יכול לשמש כצלחת…
כעת,הפריט הופך למשהו אחר לגמרי.
בסבב, נעביר את הפריט בין הילדים כל ילד יספר ויציג את הפריט.
לדוגמה נעביר עלה יבש בין הילדים הם יצטרכו לומר למה העלה הפך להיות למשל מטרייה אז הילד יניח את העלה מעל הראש, העלה הוא מניפה אז ננפנף בעלה כמניפה.
נבקש מהילדים לדמיין ולהמציא המצאות שימושיות מפריטים שונים מהטבע.
הילדים ידגימו את השימושים.
נבקש מהילדים לתאר את הפריט, החברים ינסו לשער מהו הפריט הנבחר?
נקפיד שהילדים יתארו את הפריטים במשפטים מלאים, לדוגמה: "אני מתבונן בפריט בצבע חום בהיר, צורתו ככף יד, הוא מאד דק , נשר מהעץ נגלה שזהו עלה.