דוגמא מתוכנית: מוסיקה בלב נוגעת – חלק א

תוף סיני במליאה ויצירה

מפגש מליאה: תוף סיני
תוף סיני הינו רעשן תוף, פעמון יד, המיועד לתינוקות ולילדים.
הוא מסמל אושר ומזל.
נספר לילדים על מדינה רחוקה מישראל ושמה סין. סין היא המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה בעולם, חיים בה יותר ממיליארד סיניים והיא המדינה הרביעית בשטחה בעולם. בסין מדברים בשפה מנדרינית, העיניים שלהם מלוכסנות קטנות וצרות (נציג תמונה של סיני). בסין נכתבו הרבה הרבה אגדות וסיפורים, נספר לילדים אגדה סינית עתיקה:
קיסר סין חלה. באו אליו טובי הרופאים ולא הצליחו לרפא אותו. בסוף בא רופא אחד זקן וחכם, בדק אותו ואמר שהקיסר יבריא אם ילבש חולצה של איש מאושר. מיד יצאו השליחים והרצים לכל המחוזות הערים והכפרים לחפש איש מאושר. חיפשו ולא מצאו. עד שבמחוז רחוק, בכפר נידח, נמצא על שפת הנחל דייג אחד, איש מאושר. אבל לא הייתה לו חולצה.
ירד הדייג בבוקר אל הנחל ומצא צפרדע שהסתבכה ברשת. אמרה לו הצפרדע: “אם תחלץ אותי מן הסבך אמלא משאלה אחת שלך.”
והדייג שהיה טוב לב מטבעו חילץ אותה. שאלה הצפרדע: “ומהי בקשתך?”
אמר הדייג: “בבקשה עשי שתהיה לי חולצה.”
לא הספיק לגמור את דבריו וכבר הייתה עליו חולצת משי רכה ונעימה למגע. אמרה הצפרדע: “כיוון שביקשת למען קיסר סין ולא למען עצמך, אז אתה רשאי לנשק אותי עכשיו על שפתיי.”
הדייג שלנו ידע שאסור לסרב לבקשת נשיקה של צפרדע ונישק אותה על שפתיה. מיד הפכה הצפרדע לנסיכה יפיפייה, בתו של קיסר סין, אשר מכשפה רעה כישפה אותה. הביאו השליחים מרכבת פאר, רתומה לשבעה סוסים, והסיעו את הנסיכה והדייג אל ארמון הקיסר. והקיסר לבש את חולצת הדייג והבריא מיד.
לא עברו ימים רבים ובארמון חגגו את נישואי הנסיכה עם הנסיך בחיר ליבה, בנשף מפואר, שארך שבעה ימים ושבעה לילות. והרי הם חיים בעושר ואושר בארמון הקיסר, הם, בניהם ובנותיהם, וכל צאצאיהם, עד עצם היום הזה.

♪ בעקבות הסיפור נציג לילדים את התוף הסיני, נראה להם כיצד לנגן בו.
♪ נספר להם שזה כלי נגינה שנועד לילדים לנגן ולשמוח.
♪ נחגוג את החתונה של הנסיכה והדייג.
עבודת יצירה תוף סיני
התוף הוא דו צדדי עם שני ראשים: מלפנים ומאחור ושני כדורים המחוברים בצדדים . מנגנים בו על ידי סיבוב המקל בין שתי הידיים, כך ששני הכדורים נעים לפנים ולאחור ופוגעים בשני ראשי התוף.
חומרים: 2 צלחות נייר לכל ילד, מקלות ארטיק, צבעי גואש, חרוזים, חוט, מחורר, דבק.
מהלך הפעילות:
 נניח צלחת נייר אחת כשהיא פונה כלפי מעלה ונדביק את המקל לקצה שלה כדי ליצור את הידית.
 נמרח דבק על שפת צלחת הנייר ונניח את הצלחת השנייה במהופך, כך ששתי הצלחות יידבקו.
 לאחר שהדבק התייבש, הילדים יצבעו את צלחות הנייר בצבעי גואש.
 נחורר שני חורים לאורך שפת הצלחות, אחד מול השני.
 נשחיל חרוזים על שתי חתיכות של חוט, ואז נשחיל את החוט דרך החורים ונקשור את קצוות.
 לאחר שהצבע מתייבש על הצלחות ניתן לילדים לקשט בטושים או בדבקיות.