תחילת השנה בגן הילדים

פתיחת שנת לימודים מזמנת לכולנו "פרפרים בבטן", ההורים הרושמים את הילדים לגן חדש בפעם הראשונה, או עוברים ממעון לגן, או מעבר מגן פרטי לגן עירוני, כל שינוי גם אם הוא בתוך אותו הגן מלווה אותנו בדאגה, האם יהיה טוב לילד עם הקבוצה החדשה? עם צוות הגן? המבנה?האם יהיו לו חברים?
הגננות וצוות הגן,גם הוא עם חששות, תקוות האם יזכו לשיתוף פעולה פורה עם ההורים? האם תהיה קבוצה מאוזנת במספר הבנים והבנות? האם הצוות יעמוד בציפיות ההורים? הפיקוח? האם תהיה שנה מוצלחת. בטוחה? בריאה? מעניינת?
והילדים הרכים גם להם חששות ופחדים האם יסתגלו לגן החדש? האם יאהבו אותם? האם יקבלו אותם? האם יהיו להם חברים? מי זו הגננת? הסייעת? האם היא חביבה? טובה? האם יהיו בגן החדש משחקים שהם אוהבים? האם יהיו חוקים וגבולות חדשים איך יילמד?…
ולכולנו החזרה מהחופש למסגרת של עבודה, לשעות רבות של תעסוקה ופעילות לאחר החופשה בה יישנו עד מאוחר, אכלנו אוכל שונה מהגן, היינו יותר חופשיים ההסתגלות לשגרה גם היא צופנת התמודדות.
החיים מזמנים לנו הרבה מעברים: גן- בי"ס- תיכון- צבא- עבודה- בית… בכל תקופה אנו מתמודדים עם מעברים: המעבר שלנו, של ילדינו, קרובי משפחה, חברים…
עלינו לתת את הדעת שכל אחד חווה את המעבר באופן שונה, בקצב ובזמן שונה.
לכן על כולנו להפנים שהסתגלות הינה תהליך הדורש זמן אצל ילד אחד זה עשוי להיות ארוך וממושך ומההורה נדרשת סבלנות רבה לעומת ילד אחר שנפרד במיידי.
ילדים מטבעם חברותיים ולכן רובם מסתגלים בהצלחה כבר בימים הראשונים לגן .
חשוב לזכור שגם אם יש קושי כזה או אחר כולם מתחזקים ומתגברים בעקבות השהייה והלמידה המשותפת עם כלל הילדים שבגן לכן לא לאבד תקווה וסבלנות כי הילדים לומדים ומחקים את המבוגרים.
להורים וצוות הגן תפקיד מאד חשוב במסרים שהם מעבירים לילדים וביכולתם להקל את הפרידה והמעבר החדש לגן בתמיכה נכונה וחזקה.
אציע הצעות עבורכם למעבר קל ובטוח:
• נקיים מפגש היכרות להורים והילדים מספר ימים לפני פתיחת השנה רצוי מפגש אחד אישי להורה והילד בלבד, בהפרש של 10 דקות מילד לילד.
• במפגש זה הגננת תכין את מרכזי הלמידה ופינות הגן, תכין לילד מגירה אישית עם שם הילד ותמונת פוטו שלו, רצוי להניח במגירה סוכרייה או חפץ קטן שישמח את הילד בפתיחת המגירה בפעם הראשונה.
• במפגש האישי הגננת תציג את שמה בפני הילד והוריו, תאמר דברי ברכה, תשאל מספר שאלות קצרות ותברר האם לילד או להוריו יש בקשות שאלות….
• בסיום המפגש הגננת תזמין את הילד וההורה לסייר בגן, להכיר את פינותיו , למצוא ולהיכנס לשירותים, לאתר את המגירה של הילד…
• מפגש שני לכלל הילדים עם הוריהם- מפגש קצר בו הגננת תציג את פינות הגן, השירותים, המטבח, החצר, הגננת תפעיל את ההורים והילדים בסיפור קצר או דקלום שבעקבותיו הילדים יכינו בובת תיאטרון קטנה מגליל קרטון או מכל חומר, המפגש חייב להיות קצר ותכליתי שבסופו הילד ייצא עם תוצר ממעשה ידו.
מאד חשוב ליידע את ההורים במייל, בטלפון במכתב על חשיבות המפגש ועל הצורך של ההורה לבוא עם הילד למפגש ההיכרות (על מנת להקטין את החששות מהבלתי ידוע).
• רצוי לקיים אסיפת הורים ראשונה לפני פתיחת השנה ולפני המפגשים של הילדים והוריהם, במפגש זה הגננת תציג את תוכנית עבודתה בפני ההורים, תסביר על דרכי העבודה, תעביר להורים פעילות מעניינת כמו: הצגת תמונות מחיי הגן- ותסביר להורים מהם החוקים ונהלים, אפשרות נוספת לחלק את ההורים לקבוצה כל קבוצה תקבל משימה אותה תכין בקבוצה ואחר תציג בפני המליאה: ספרי ילדים או שירים המתמודדים עם בעיות שונות: קנאה, הולדת אח, אלימות…. או הקבוצה תקבל מקרים שונים מחיי הגן וכל קבוצה תנסה להציע הצעות לפיתרון.
• חשוב להסביר להורים ששיתוף פעולה רצוף ופורה יתרום ויחזק את הילדים ואתן מצפות שההורים ייגבו אתכם בהחלטותיכם וכל ספק המתעורר או כל חשש קטן של ההורים אתם מצפים לשיחת טלפון או שיכתבו לכם כדי ללבן הכול, הסבירו להורים כשהם משדרים אמון ואכפתיות מצוות הגן הילדים רגועים ובטוחים וזה מקל עליהם את המעבר.
• נסביר באסיפת ההורים להורים שייתכן שהילד יבכה ויהיה לו קשה להיפרד מהם ועליהם להיות ערוכים לכך ולא להקשות על הילד, ולא להביך אותו,במשפטים (מה אתה תינוק?..)אלא להבין את הקושי אך ברגע הפרידה ייפרד ההורה וילך לדרכו גם אם הילד בוכה, הילדים ברובם בוכים במקרים קיצוניים כשהבכי לא פוסק, תתקשר הגננת להורה לחזור לגן.
• נסביר להורים שעליהם להיפרד מהילד ולא לבקש מהגננת לבקש מהילד להתנתק מחיבוק או מיד ההורה- כדי לא להפוך את הגננת "לרעה" למפרידה ובמקביל לא לבקש מהילד רשות ללכת אלא ליידע אותו שבעוד דקה שתיים עליכם לעזוב את הגן וללכת לעבודה או אחרי שנצייר יחד ציור אחד בלבד.
• ניידע את ההורים שבמידה והם נשארים בגן עליהם לשבת בצד ולא להתערב בסדר היום שהגננת מתחילה להקנות, ולא להעיר/ להאיר לילד, אלא לאפשר לילד להשתתף בפעילויות השונות.
• נבקש מההורים להרבות בחיזוקים חיוביים לפעולות שונות שהילדים מבצעים כדי לחזק ולשפר את הדימוי העצמי, לשדר לילדים שהם סומכים עליהם ובאמת להאמין בכך, שהילדים נמצאים בגן הנכון עם צוות מתאים וחברים טובים.
• הורים המודעים לבעיה כלשהי של הילד חשוב שיודיעו לגננת בשיחה אישית בהקדם האפשרי, נזכור אף פעם לא נשוחח על בעיות בנוכחות הילד.(אלרגיה, רגישות, קושי מוטורי, קוגניטיבי…)
• נסביר להורים שהכרחי ביותר להגיע בזמן לגן ולא לאחר, כי אז הילד מרגיש שאינו חלק מהפעילות, שהפסיד משהו, נזכור ילד מאחר זה הורה מאחר ולכן נשוחח עם ההורים על הנושא ולא נכעס על הילדים.
• בגן נשוחח עם הילדים אך גם עם ההורים באסיפת ההורים על ההתארגנות בבוקר. נציע שהילד וההורה יחליטו בלילה על הבגד ונעלים אותו יילבש ויינעל הילד למחרת לגן ויניחו אותו בסמוך למיטתו כדי לא לבזבז זמן בבוקר על בחירה.
• נלמד בגן את הילדים אך גם באסיפת ההורים נשוחח על החשיבות של שמירת סדר יום קבוע וברור, למשל: בכל ערב אוכלים יחד ארוחת ערב, מתרחצים, קוראים סיפור והולכים לישון בשעה קבוע, אפשר להכניס שעון לחדר של הילד וללמד אותו כשהמחוג מראה את השעה 20.00 אנו במיטה מכוסים בנשיקות ובשמיכה
• נאפשר לילדים להביא בימים הראשונים חפץ מעבר- החפץ יהווה קשר בין הבית והגן, החפץ/ צעצוע יעזור לילד לחוש ביטחון וחוזק.
מקסים שההורים משתפים את הילדים בזיכרונותיהם שלהם מחיי הגן הסיפורים השונים מקרבים ומאחדים.

 

מאחלים
במפגשי ההיכרות שנקיים בגן ניצור עם הילדים יצירה קטנה אותה נתלה בתום הפעילות על הקיר, כדי שתמתין לילדים ביום הראשון לגן.
חשוב שביום הראשון לגן כבר תהיה עבודה קטנה של הילדים על הקיר כדי ליצור קירבה, אחוות יחידה…
נכין שבלונה של צורה שעל גננת תבחר ועליה הילדים ייבצעו את אחת מהמשימות
דוגמאות:
נכין דגם מבריסטול, מפל, סול של פרח או אפרוח, יד, כף רגל, בלון, יונה, לב, …-
בתוך האיור הגננת תרשום את שמות הילדים- הילדים ייצבעו ויקשטו את שמם הגננת תשזור את העבודות בצורה מעניינת על הקיר.
בדגם הילדים יכתבו או יאמרו לגננת את כינויי החיבה שלהם ויקשטו.
בדגם הילדים יביעו משאלה ויעטרו.
בדגם הילדים יברכו ברכה לכבוד השנה החדשה.
בדגם הגננת תכתוב את המילה שנה והילדים יוסיפו: שנה מתוקה, שנה טעימה, שנה בריאה…