נתכנן אספת הורים ראשונה- המלצה
בטרם קיום אסיפת ההורים תשב הגננת ותרשום בטיוטה את כל הנקודות שרצוי להעלות.
נסדר את הדברים על פי סדר עדיפות: תפיסות
הגננת תחליט על מטרות בררות
מאד חשוב לקחת בחשבון מיהו קהל היעד שלך? מהו צריך
ההכנה בגן לקראת האסיפה
פינות הגן יהיו מסודרות ומאורגנות כדי להציגם בפני ההורים.
מגירות הילדים יהיו נקיות ויציגו את שמות הילדים ותצלום הילדים.
נסדר ריכוז מרווח בו ההורים יישבו.
נפרוש מפה על השולחן הצמוד למקום מושבה של הגננת.
נניח בצורה אסתטית את חומרי הלמידה שהגננת תעבוד איתם במהלך השנה: חוברות של תוכניות לימוד, ספרים.
בשולחן אחר נסדר כיבוד קל עם שתייה חמה וקרה.
בטרם האסיפה
ממליצה לגננת להשתמש בעת השיחה באחד או יותר מהאמצעים הבאים:
מצגת ממוחשבת
שקפים עם מטול שקפים
שקופיות
פוסטרים
תצלומים
סרטים
חפצים
באסיפת ההורים:
הגננת תפתח את האסיפה בפעילות קצרה וייחודית:
תחלק מילים של שיר , תשמיע בדיסק וכולם יחד ישירו
תלמד ריקוד נחמד.
תקרא שיר או סיפור, משל
תציג סרטון/ מצגת
תשחק עם ההורים משחק קטן הקשור בהיכרות
הצגה אישית- היכרות והצגת הצוות החינוכי
קורות חיים
אני מאמין- הדגשים על הלימודים המקצועיים כולל השתלמויות בתחומים שונים.
צטטי מקורות ותפיסות פדגוגיות בקצרה.
השתמשי בדוגמאות להמחשת הרעיונות.
התמקדי בעיקר ולא להתעכב על תתי הנושאים.
הציגי מטרות ברורות וקצרות בתכנון העבודה במהלך השנה.
שתפי את ההורים- תזמני תגובות מהם,
העלי נושא ותפתחי דיון קצר שבסופו תסכמי את הדיון ואמרי את דעתך.
המפגש לא יעלה על 60 דקות.
סיום המפגש
בסוף המפגש ההורים יתבקשו להכין דבר מה לילדם, כדי שבבוקר הגננת תספר לילדים כי ההורים היו בערב בגן והכינו להם הפתעה, מאד חשוב לחיזוק הקשר בין הבית לגן
ההורים מוזמנים להכין משהו קטן ופשוט כדוגמת:
ברכה לכבוד השנה,
משאלה של ההורים לילדים,
הטבעת כף היד של ההורה על בריסטול גדול ( קולאז מכפות הידיים)
בובה מבריסטול או בקבוק…
יונת שלום….
בטרם ילכו ההורים
הגננת תחלק להורים מסמך או שניים:
סיכום החזון החינוכי אותו הסברת במפגש
הודעות חשובות על סדר היום בגן: שעות פתיחה, חוגים, תפריט, תשלומים, חגים…
הצעות לפעילויות עם הורים באסיפת הורים ראשונה
לאסיפת הורים ראשונה תפקיד חשוב ומכריע על התנהלות הגן במשך השנה.
מאד חשוב להיערך ולהתכונן היטב.
אסיפת הורים צריכה להימשך כשעה עד שעה ורבע לא יותר.
באסיפה נשוחח עם ההורים ונציג להם את תוכנית העבודה השנתית.
בשום אופן לא נדבר עם ההורים על סדר היום ונושאים שוטפים אותם נדפיס ונחלק להורים ובנוסף נתלה על לוח ההורים ונשלח במייל.
במפגש נפתח במשהו חווייתי כדי ליצור גיבוש, שבירת הקרח והמתח.
הפעילות אותה נקיים עם ההורים תהיה קצרה כרבע שעה לא יותר .
מטרת הפעילות היכרות מעמיקה עם ההורה וחשיפת מידע של ההורה על ילדו.
פעילויות לדוגמה:
תצלומים– נסדר על השולחן תצלומים של כל ילדי הגן, בסבב, הורה ייקח את תמונת ילדו ויספר למשתתפים אודות בנו ב3 משפטים.
כדור צמר– הגננת תספר שהיא מבקשת לדעת ולהכיר את ילדי הגן טוב יותר לכן נשליך את הכדור מהורה להורה וכל הורה ייספר דבר אחד המאפיין את הילד שלו
כדור צמר– הגננת תבקש מההורים להשליך את הכדור מאחד לאחד, כל הורה בתורו, ייספר במה הוא מוכן לתרום מכישרונו, ידע, עיסוק, תחביב במהלך השנה בגן.
חפצים– נפרוש על הרצפה מפה עליה נניח פריטים קטנטנים שונים: סוכרייה, פרח, בובה, סרגל, צבע, כדור, כסף, ממתק, קובייה, קוקייה, מכונית,טלפון …- בסבב, כל הורה ייבחר חפץ שלדעתו הילד שלו היה בוחר ומספר על ילדו.
תמונות– נפזר תמונות שונות מעיתונים : נוף, אנשים, חפצים, מעשים- כל הורה בוחר תמונה שהכי מוצאת חן בעיניו ודרך התמונה מספר על עצמו או על ילדו.
רגשות– נכתוב מילים המביעות רגשות ושמות תואר- שונות על כרטיסיות: שמח, זועף, מתרגש, מתפעל, סקרן, חכם, נדהם,
כל הורה ייבחר את הרגש המאפיין את ילדו וייספר עליו ו/או ייבחר רגש שהוא ההיפך הגמור מילדו.
סמיילי– נכין כרטיסיות עם איורי סמיילי שונים: מאושר, עצבני, מאוהב, נבוך, מופתע, חשדן, מופתע, קנאי, מצחיק,…- כל הורה ייבחר את הכרטיסייה שלדעתו הכי מתאימה לילדו ויסביר בשלב הבא ייבחר כרטיסייה שהיה רוצה שיהיה בילדו גם הרגש הזה, נחשוב ביחד איך לשלב בין הרגשות בגן.
תצלומים מחיי הגן– הגננת תכין תצלומים מחיי הגן ( משנים קודמות) תציג להורים את התמונות ותספר עליהם, פעילות נהדרת בה נוכל להסביר להורים דברים חשובים כגון:
ארוחה- כיצד אנו בגן מעודדים את הילדים למרוח לבד את הפרוסה בסכין, כיצד אנו אוכלים במזלג ירקות שונים, עבודות יצירה- נצלם שולחן יצירה ונסביר כיצד אנו מעודדים את היצירתיות אצל כל ילד לכן אנו מניחים על המדף סלסילות עם חומרים שונים וכל ילד בוחר בעצמו את הפריטים אותם ירצה לשלב בעבודתו, תצלום של ילד הצמוד לחפץ שהביא מהבית- נראה כמה הילד עסוק בשלו ולא עם חבריו, תצלום של מריבה- נסביר שזה חלק מחיי הגן, ולעיתים אנו נמנעות מלהתערב כדי לתת לילדים לפתור את הסכסוך אך הכול בשליטת הגננת הצופה על הילדים שלא ייגרם נזק, איחורים- מה קורה כהילדים יושבים במפגש וילד מגיע באיחור…
ספרים– נבחר5-4 ספרי ילדים קצרים העוסקים בחיי הילדים: חברות, ילד חריג, משפחות מעורבות,….- נחלק את ההורים ל4-5 קבוצות כל קבוצה תקרא את הסיפור ותתבקש לענות על 3 שאלות ולקיים דיון לאחר 10 דקות נתכנס כל קבוצה תציג את הספר ותספר על המסקנות בעקבות הסיפור הגננת תמיד תסכם כל דיון של קבוצה ותסביר כיצד אצלה בגן היא מתמודדת עם המקרים שהועלו בסיפורים.
יצירה– הגננת תפרוש במרכז המליאה בריסטול גדול וההורים יצטרכו לפעול בעקבות הגננת לדוגמה: הורה יצייר קו אחד ההורה השני יתחבר לקו של ההורה וימשיך קו משלו כך עד שכל ההורים יציירו את הקו שלהם.
נכין 3 צלחות חד פעמיות עם צבע ידיים, קערה עם מים ומגבת, כל הורה יחלוץ את נעל ימין יניח את רגלו בצלחת הצבע ויטביע את כף רגלו על הבריסטול, הגננת תכתוב כותרת ושוב נצעה אל הדרך ותתלה מיד על הקיר.
דמיון מודרך– הגננת מוזמנת לבקש מהורים לעצום עיניים ולהיכנס לעולם הקולנוע של הדמיון בו היא תבקש מהם לדמיין….
משחקים– הגננת תשחק עם ההורים 2-3ה משחקים קצרים: משחקי היכרות או משחקים מחיי הגן כגון משחק באוריינות, חשבון… או משחק של מחפשים את המטמון, או חידות הקשורות לפינות הגן.
שיר יצירתי– הגננת תלמד את ההורים דקלום קצר לתחילת שנה, ראש השנה המלווה באביזר כלשהו, כל הורה יכין את האביזר גליל בריסטול שייהפך לבובה והורה יצייר רק את הפנים, או יבחר מדבקה/ תמונה של בעל חיים עליו הדקלום מספר וישדך לטבעת של גליל נייר טואלט וכאשר לכל ההורים יש את האביזר יחד ידקלמו את הדקלום ובתום האסיפה יקבלו הביתה את האביזר יחד עם דקלום משוכפל.
הסתגלות קלילה
נסב את תשומת לב ההורים למספר דברים שיעודדו את הילדים להסתגלות מהירה לגן.
שיחה– ההורים מוזמנים לשוחח עם הילדים ולהכין אותם על מה שמצפה להם בגן: ספרו על סדר היום בגן, כיצד אוכלים, על המתקנים בחצר.
היכרות בגן– חשוב שההורים יכירו היטב את פינות הגן, המגירה האישית, השירותים, החצר טבח, ויתווכו לילד בעת השהייה בגן יעברו ההורים בין הפינות ויציגו לילדים.
מאכלים– נמנע מלשלוח את הילדים עם שקיות קורנפלקס או כל מזון אחר.
בגן יהיה תמיד שולחן מזנון עם כריכים שונים ושתייה לטובת הילדים הרעבים מוקדם בבוקר
חפצים– ההורים מתבקשים להימנע מלשלוח עם הילדים חפצים אישיים(בובה, רובה, רובוט…) כי החפץ עלול להישבר, להיעלם ועוגמת הנפש של הילד תהיה רבה כמו כן- ילד המביא חפץ יהיה צמוד אליו דבר שימנע ממנו שיתוף פעולה עם חברי הגן.
לבוש– נבקש מההורים לשלוח את הילדים בבגדים נוחים אותם יוכלו הילדים ללבוש ולהסיר בקלות (ללא אבזמים, אוברול, ללא ריץ רץ)
בנות הלובשות חצאית או שמלה רצוי שמתחת יהיו מכנסיים קצרים (שלא ייכנס חול)
נעליים נוחות ולא כפכפים.
בגדים להחלפה– ההורים יביאו בכל יום סט בגדים שלם להחלפה.
רצוי שיהיה בגן גם סט נוסף שיישאר בגן.
פרידה– לכל ילד דרך אחרת להיפרד- ההורים ישתפו את צוות הגן בקשיים.
נבקש מהורים בעת הפרידה לומר לילד כי הם הולכים הביתה/ לעבודה/ לקניות והם יחזרו בעוד שעה קלה- לא להיעלם לילד/ה.
מומלץ להגיע בזמן לגן או מוקדם יותר כדי לשבת עם הילד/ה באחת הפינות.
ניתן לקבוע מראש עם הילד את מספר הנשיקות / חיבוקים לפני הפרידה.
הורה החליט ללכת? אל להורה לחזור כי הילד בוכה כי ברגע שההורה חוזר לומד הילד שהבכי משתלם ומקשה על הפרידה
ההורים מוזמנים בכל בוקר להיפרד בחיבוק ונשיקה בכניסה לגן ולא בשער הגן.
בסוף היום ההורים מוזמנים להיכנס לגן ולקחת את הילד .
בימים הראשונים רצוי שיבואו לקחת את הילד דמות מוכרת ואהובה: הורה, סבא/תא מטפלת קבועה ולא אחד מהורי הגן או שכן או בייביסיטר.