במשפחה

כל שנה בשנה בתאריך ל' בשבט אנו חוגגים את יום המשפחה. בעבר היינו חוגגים את יום האם כדי לכבד ולהוקיר את עבודת האם הנושאת בכול עול הבית וגידול וטיפוח הילדים.
בשני העשורים האחרונים מתוך ראייה שיוויונית של תפקיד ההורות ונטילת חלק פעיל בחינוך וגידול הילדים חוגגים את יום המשפחה כדי להדגיש את השותפות של האם והאב בעיצוב המשפחה והקשרים במשפחה.
בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים בחברה ובה נוצרו דגמי משפחות שונות.
מחייבים אותנו הגננות להתייחסות חדשה למושג המשפחה ולמשמעות שיישא בחובו יום המשפחה בו עלינו להכיר ולהוקיר את זכויות המשפחה כקבוצה ואת זכותו של הפרט למשפחה.
כיום ישנן סוגי משפחות חדשות/ אחרות שאינן מיוצגות במודל הקלאסי של שני הורים: אב ואם המגדלים את ילדיהם הביולוגיים תחת קורת גג אחת בשיתוף מלא, העלייה בשיעור הגירושים בחברה מוביל לריבוי משפחות מורכבות, הנוצרות מקשרים חדשים שלאחר גירושים, בין אם בנישואים או במגורים משותפים
עלינו להיות מודעים שכיום זוגות רבים בוחרים בסגנונות שונים של טקסי נישואים אם בכלל ולכן חשוב להקפיד ולבקש מהילדים להביאתמונותמחייהמשפחהולאתמונותמטקסינישואים.
התקדמות המדע וטכנולוגיות פיריון שונות הרחיבו את האפשרויות להורות ולגיוון בדגמי המשפחות כמו: אימוץ מחו"ל ליחידים ולזוגות חד מיניים (נשים וגברים), הפרייה חוץ גופית לנשים יחידות, הסדר פונדקאות
במקביל עלינו להתייחס לשימורן של משפחות מורחבות רב דוריות בקרב אוכלוסיית העולים בהן גידול הילדים הוא משימתם העיקרית של הסבים, ובמקרים רבים הסבתא היא הדמות המרכזית והמשמעותית לילדים.
בנוסף עלינו להבחין בין משפחות ברוכות ילדים למשפחות עם ילד יחיד.
ישנן משפחות אומנה, וילדים עם משמורת משותפת, ילדים מאומצים.
תפקיד הגננת להדגיש את תחושת השייכות במשפחה.

 

פעילויות בגן:
נעביר את נושא יום המשפחה דרך סיפורי משפחות הילדים.
חשוב ביותר, כבר בתחילת השנה לשוחח עם הורי הילדים להכיר ולדעת על הרכב המשפחה, איפיון המשפחה כי לכל ילד סיפורו הייחודי, וכל משפחה וייחודיות שלה.
לקראת יום המשפחה נזמין את הילדים להציג ולספר את "סיפור המשפחה שלו" דרך תצלומים או חפצים שהילד ייבחר להציג ולספר: ילדים שהוריהם גרושים, ילד, שגדל במשפחה עם שתי אמהות, ילד שאומץ והוריו סיפרו לו על כך, ילד שסבו וסבתו גרים יחד איתו ועם הוריו ואחיו בבית אחד…
גם במשפחות מסורתיות (אב, אם) מספרות סיפורים שונים שכן, יש ילד שהוא בן יחיד, בן זקונים, אח לשלישיה או לתאומים, בת אחרי 5 אחים בנים, משפחה שבה האב איש צבא ונמצא בבית בסופי שבוע בלבד, משפחה שמגדלת חיות מחמד וחיות אחרות ייחודיות …
נכין תערוכה בה נציג את משפחות הילדים.
ניתן לבקש מכל ילד להביא אלבום משפחתי ולסדר בתערוכה.
ניתן לבקש מספר תצלומי משפחה ולכסות קיר שלם בתצלומים.
ברכות-שלהילדים למשפחות, וברכות שהמשפחות מאחלות לילדים נסדר זאת לעיון הילדים.
נושאים לדיון:
נכיר את סוגי המשפחות המאפיינות את ילדי הגן ועם השונות נעלה נושאים לשיחה אודות המשפחה:
תחביבים– הילדים יספרו מה הם אוהבים לעשות יחד עם משפחתם.
טיולים משותפים– הילדים ישתפו בטיולים אהובים.
חפצים/צעצועים– מהו החפץ האהוב בבית.
ספר/ סיפור– מהו הסיפור שאוהבים רוב בני המשפחה לשמוע ולספר?

 

רגשות:
נכיר ונשיים מושגים שאנו חוויים מדי יום במשפחה, הילדים ייתנו דוגמאות, ננסה יחד לחשוב על פתרונות לבעיות שונות.
הנאות– מה הדבר שגורם להנאה במשפחה?
קנאה, כעס– נשוחח עם הילדים וניתן לגיטימציה לספר לחשוף על רגעי קנאה, כעס… נברר מתי הם כועסים? כיצד הם פותרים בעיות? איך הם חשים כשנוסף אח למשפחה? כשמעניקים לאח גדול מתנה מיוחדת?…
התחשבות– נשוחח ונכיר את המושג? כיצד ומתי עליי להתחשב בבני משפחתי.
ויתור– נשוחח מתי עליי לוותר? (לאח קטן)
סליחה, ההתפייסות– נשוחח על החשיבות לבקש סליחה כשאנו פוגעים גם בלי כוונה חשוב לבקש וגם לסלוח ולא לנטור.

 

חגיגה:
נחוג את יום המשפחה בדרכים מגוונות בהתחשב בהרכב המשפחות בגן ויאפשר לכל ילד לחוות תחושת שייכות למשפחתו מחד, ולקבוצת ילדי הגן מאידך.
קבלת שבת– סביב שולחנות ערוכים במיטב המאכלים המסורתיים נשיר שירי שבת , נברך על הנרות…
טיול משפחות– נצא לטיול לימודי חווייתי שבסופו נשב לארוחה משותפת ונשיר מספר שירים.
ביקור במוזיאון בתערוכה מעניינת.
בילוי בצפייה בהצגה או קונצרט לגיל הרך.
ארוחה חגיגית משותפת– לאחר שההורים והילדים הכינו בגן את המאכלים.
מחפשים את המטמון– נתחלק לקבוצות ונצא בעקבות המטמון.
מפגש ריקודי עם– נזמין את ההורים והילדים לרקוד בהנאה.
שירה בציבור– ערב מקסים בו ההורים והילדים ישירו יחדיו
משחק ותנועה– פעילות מונחית בזוגות.
פעילות גופנית– בזוגות הורה וילד יפעלו על פי הנחיות בעזרת בלון/ חישוק/ עיתון/ גליל…
סבים וסבתות– נזמין את הסבים והסבתות למפגש סביב שירים, מאכלים, משחקים.
תחנות– נסדר תחנות עם משימות שונות הילד והורה יעברו וימלאו את המשימות בין התחנות.
משחקי ילדות– כל הורה ילמד אותנו משחק האהוב עליו מילדותו וכולנו יחד נשחק בכך בסבב ( 3 מקלות, אחת שתיים שלוש דג מלוח, שלום אדוני המלך, חבל, גומי….)