החורף בא

לוח נושא לוח תוכן בחורף
נבנה ונסדר את לוח הנושא בשיתוף הילדים.
תחילה נצא לסביבה הקרובה עם הילדים הטוב כדי לחוש את הרוח, הגשם , השלולית.
מטרת הנושא שלנו לחשוף את הילדים למאפיינים הבולטים של החורף.
נעשה זאת בכול עונה כאשר נרבה במשחקים רבים בהם הילדים יצטרכו למיין, לשיים ולזהות את המאפיינים של אותה עונה: מעיל, כובע, מטריה, מגפיים, רוח, גשם, עננים , קר, לעומת תמונות של שמש, סנדלים, גופיה שאתם יאפיינו כפריטי קיץ.
נציג לילדים פריטי חורף נבחר בובה גדולה או שתיים נלביש את הבובה בפריטי חורף:
כובע, מעיל, מטריה, מגפיים
נכין כרטיסיות עם תמונות עם המילה המתאימה לדוגמה: נרשום כובע ומעליו תמונת כובע.
נסדר את הכרטיסיות בסמוך לבובה.
הילדים יידעו לשיים את פריטי החורף, נשחק עם הפריטים משחקים שונים, במשך הלמידה נוסיף פריטים נוספים לקיימים כל המרכז שלנו "גדל ומתעשר" נוסיף עבודות יצירה של הילדים.
נתלה על הקיר שיר או דקלום מודפס בגדול ותצלום מייצג.
נסדר על השולחן: ספורים, שירים, תמונות .
החורף מזמן לנו עיסוק ולמידה של פעולות יומיומיות שנלמד את הילדים ונשיים: לכפתר חולצה, לרכוס רוכסן, לגרוב גרביים
בפינת בובות נניח בובה גדולה אותה הילדים ילבישו ויפשיטו עם בגדים מתאימים לעונה .

 

"נזהה את"
הגננת תסדר על השולחן פריטי לבוש לחורף: מעיל, כובע, מגפיים, חולצה/סווצ'ר עם שרוול ארוך, גרביים, כפפות…
הגננת תזמין את אחד הילדים ותבקש ממנו לזהות את אחד הפריטים.
הגננת תפנה לילד ותאמר לו "תראה לי……." או "איפה ה….."
הגננת תזמין את אחד הילדים ותבקש ממנו להראות לה שני פריטים בו זמנית לדוגמה
תראה לי כפפות ומגפיים.
הגננת תכין כרטיסים עם תמונות תואמות לפריטים האמיתיים.
הגננת תפרוש את הכרטיסיות על הרצפה.
הגננת תזמין את אחד הילדים ותבקש ממנו תיגש לשולחן תצביע על גרביים וכעת תראה לי כרטיסייה עם תמונה של גרביים.
הגננת תתאר את אחד הפריטים הילדים יצטרכו לשער באיזה פריט מדובר. לדוגמה: "אני מתבוננת על פריט בצבע צהוב עשוי ניילון אותו לובשים מעל הסוודר הוא מגן מפני הגשם…"
הגננת תציג בפנטומימה את אחד הפריטים, הגננת תציג לדוגמא כריכת צעיף סביב הצוואר או לבישת כפפות על כף היד- הילדים יצטרכו לשער מהו הפריט?
הגננת תפתח משפט עם אחד הפריטים הילדים ישלימו בעצמם את המשפט: "מה תפקיד המעיל?" "על מה מגן הכובע"- הילדים יענו תשובה מלאה" הכובע מגן על הראש והאוזניים מפני הרוח והקור…
הגננת תכין כרטיסיות עם תמונות של הפריטים ותכתוב את שם הפריט מתחת לכרטיסייה.
הגננת תניח ליד כל פריט את המילה על כרטיסיה, בכתב דפוס גדול וברור ללא ניקוד.
הגננת תשתדל לחשוף כמה שיותר למילה הכתובה ולכן עליך לצרף את הכרטיס עם המילה המתאימה וכשאת מציגה את הפריט לילדים, פשוט להצביע על הכרטיס ולומר : "כאן כתוב ….."
כשהגננת מבקשת זיהוי בהצבעה על פריט החורף האמיתי או מהתמונה בכרטיסייה כדי לבקש מהילדים גם זיהוי של הכרטיס.
בשלב מתקדם נבקש מהילדים ההנחיה "תראה לי היכן כתוב …..".
בהדרגה נעסוק בזיהוי מילים הכתובות על הכרטיסיות ללא הפריט.
נבקש מהילדים להציג כרטיסיות ממילים מוכרות שעסקנו בהם.
נבקש מהילדים לסדר את כרטיסים ליד פריטי החורף: כרטיסייה עם המילה כובע ליד הכובע, כרטיסייה עם המילה צעיף להניח בסמוך לצעיף הצמר.