כל שנה בשנה

לגילאי 3 ומעלה
ראש השנה הגיע וזה הזמן לעסוק במחזוריות השנה.
כדי להסביר לילדים שאנו חיים במחזוריות, שבכול שנה חוזרים החגים.
נמחיש לילדים את המושג "מחזוריות" בפעילויות שונות:
לחיצת יד
נזמין את הילדים לעמוד במעגל.
נבחר בילד אחד שיעבור בין הילדים וילחץ לכל אחד את ידו ויאמר נעים מאד או שלום/ שנה טובה.
כשהילד יסיים את מעגל החברים יודיע לנו שסיים, נזמין חבר אחר שיעבור בסבב מאחד לשני וילחץ את ידי חבריו…
נחזור על הפעילות עד שכל הילדים חוו את התהליך.
בתום הסבב, נשוחח עם הילדים על הפעילות ונגיע יחדיו למסקנה שפעילות החוזרת על עצמה זאת פעולת מחזוריות.
מסלול
נסדר מסלול משימות בחלל הגן כמובן בהתאם לגיל הילדים ,לדוגמה: 3 חישוקים המונחים על הרצפה, חבל ארוך בהמשך, ספסל…
הילדים יעמדו בטור ארוך אחד ולפי הסדר הם פועלים סיים הראשון את הפעילות? עומד אחרון, וכך ממשיכים עד שהילד הראשון חוזר לתחילת הטור.
נשוחח עם הילדים על תהליך ההמתנה בזמן השימוש במתקנים: שימוש לפי תור,כאשר הילד הראשון עובר להיות אחרון עד שהוא שוב חוזר להיות הראשון.
לוח שנה
נכין בגן לוח שנה גדול מאד (בגודל פוליגל) עליו נסמן עם אייקונים המוסכמים וידועים לילדים את החגים,את עונות השנה , נסמן על הלוח את לוח התורנים, נגיד בכל יום ראשון הקבוצה האדומה תורנית, כל יום שני הקבוצה הכחולה תורנית- נניח דבקית עם צבע כחול על לוח השנה בכל ימי שני…
נסמן על הלוח את התורנות של אמא/ אבא שבת.
נסמן במדבקה אחרת את ימי ההולדת , ונדביק על הלוח בהתאם לתאריך של כל ילד בגן.
נשב עם הילדים ונשוחח איתם והכי ברור להמחיש את המושג שניתן דוגמה לימי ההולדת שלהם.
נאמר לילדים ש בכל שנה חוגגים יום הולדת גיל שנה, שנתיים, שלוש, ארבע….עשר….
כל שנה אנו חוזרים וחוגגים את ימי ההולדת אך בכל שנה מוסיפים שנה.

נסכם את השיחה במושג מחזוריות- חוזר ומשתנה, משמעותו משתנה כי הגיל משתנה.
בכל שנה מוסיפים שנה וגדלים בשנה. המסקנה: בכל מחזור יש גדילה, יש התפתחות ותמיד נאחל שהשנה הבאה תהיה יפה ושונה מקודמתה.
מומלץ להציג לילדים הבוגרים את גלגל המזלות וגם אליו נסמן את ימי ההולדת של כל ילד, כך הילדים יהיו מודעים גם למזל שלהם.
נכין לכל ילד גלגל מזלות קטן אותו ייקח לביתו.