משחקים לתחילת השנה

ביחד כולנו
לגילאי שנתיים ומעלה
נתנסה בפעילויות משותפות לכל הילדים , הרעיון להראות התחברויות שונות במגוון אמצעים שהמשותף זה החיבור , אנחנו שונים אחד מהשני אך המשותף לכולנו זה שאנו חברים בגן זה לתמיד.
ציור
נחלק לכל ילד טוש אחד, נפרוש על הרצפה גיליון נייר גדול בגודל בריסטול.
נשמיע מוסיקה נעימה, הילד הראשון קם ומצייר קו אחד על הנייר וחוזר לשבת.
הילד השני קם וממשיך את הקו של הילד הראשון בטוש שלו ומתיישב.
השלישי מצייר קו משלו שחייב לגעת בקצה הקו של השני.
כך נסיים את סבב הילדים ונגלה את הציור שייצא לנו.
נתלה את הציור הראשון המשותף לכולנו.
ידיים
נפרוש על הרצפה גיליון נייר או בריסטול, נניח בסמוך 3-4 צלחות חד פעמיות עם צבע גואד בכל אחת מהן.
נזמין ילד אחד שיטבול את ידו בתוך צלחת הצבע, יקפיד שכול היד תהיה מכוסה בצבע ואז יטביע את ידו על הבריסטול וישטוף ידו בברז המים.
השני יבחר צלחת גואש יטבול את ידו בתוך הצלחת ויטביע את היד בבריסטול קרוב ביותר לכף ידו של החבר שלפניו.
נמשיך כך עד שכול החברים יטביעו ידם.
הגננת יכולה לרשום את שם הילד במרכז כף היד או להדביק תמונת פוטו של הילד במרכז כף ידו.
ניתן להכין עבודה זו על רצועה ארוכה ומלבנית של נייר או בד לבן ולתלות לאורך קיר הגן תחת הכותרת ברוכים הבאים או שנה מוצלחת.
רגליים
הילדים יחלצו את הנעל מרגלם הימנית, יטביעו רגלם בתוך צלחת הצבע גואש יקפידו לכסות את כל כף הרגל בצבע. נכין גיגית עם מים ומגבת שהילדים מיד יטבלו את הרגל במים לאחר שהטביעו רגלם בדף הנייר, וינקו היטב את רגלם וכמובן ינגבו במגבת.
החבר השני יטביע את רגלו בסמוך לחברו, כך כל חברי הגן.
נייבש היטב
נכין כותרת: מתחילים ברגל ימין, דרך צלחה…
סרטים/ מטפחות/פקקים
נחלק לילדים סרטים או רצועות קרפ, נשמיע מוסיקה, הילד הראשון יקום ויניח את הסרט על הרצפה.
הילד השני יניח את הסרט שלו כאשר קצה הסרט של הילד הראשון חייב לגעת בקצה הסרט של הילד השני.
הרעיון להראות התחברויות שונות במגוון אמצעים שהמשותף זה החיבור , אנחנו שונים אחד מהשני אך המשותף לכולנו זה שאנו חברים בגן זה לתמיד.

 

שמי הוא
לגילאי שלוש ומעלה
♦ הילדים יושבים במליאה בסבב, הילד הראשון אומר את שמו בצורה מעניינת הילדים חוזרים אחריו.
♦ לדוגמה: הראשון אומר בצעקה את שמו החברים צועקים את שמו, השני אומר את שמו רק עם תנועת השפתיים חבריו חוזרים אחריו.
♦ בסבב, נוסף כל ילד אומר את שמו ומוסיף תנועה החברים חוזרים אחריו.
♦ הילדים עומדים במעגל, הראשון אומר את שמו השני אומר את שם הראשון ואת שמו, השלישי אומר את שם הראשון, השני ושמו, האם נצליח לזכור את כל שמות הילדים?
♦ במעגל הילד מציג תנועה עם כול גופו ומציג את שמו החברים מחקים את תנועתו, וממשיכים לילד הבא.
♦ בסבב, כל ילד מציג את שמו תוך עיוות קולו .
♦ בסבב, כל ילד יציג בעל חיים את תנועתו וקולו וכמובן יאמר את שמו, החברים מחקים את הילד.
♦ נחלק לילדים פקקים של שתייה קלה, 2 פקקים לכל ילד, הילדים יישבו על הרצפה, יקישו את שמם לפי התור.
♦ הגננת תיתן הנחייה כיצד להקיש עם הפקקים: לאט מאד, מהר, עם הפסקות, עם חזרות, כל הילדים אומרים ביחד את שמותיהם תוך הקשה בפקקים.
♦ נשב במעגל על הרצפה, נעביר כדור, אחד מגלגל את הכדור וקורא בשם של החבר אליו הוא מגלגל את הכדור.
♦ שמות- הילדים יעמדו בצפיפות אחד הילדים יזרוק באוויר את הכדור יקרא בשם ילד, הילד שקראו בשמו צריך לתפוס את הכדור ולקרוא בשם חבר אחר…

 

נשחק משחקים
לגילאי 3 ומעלה

נראה נראה
הילדים יושבים במעגל, הגננת תעביר לאחד הילדים חפץ, אביזר: תוף, פעמון, צבע, קובייה…
הילד הראשון במעגל יעביר את החפץ למשתתף היושב לימינו במעגל בדרך יצירתית . אין לחזור על אותה דרך-העברה לדוגמה מעביר בשתי אצבעות , מעביר תוך ציחקוק, מעביר בעמידה….
בהמשך ניתן להוסיף למעגל חפץ נוסף ולעבוד במקביל.

כדור צמר/חבל:
הילדים עומדים במעגל אחד הילדים זורק את הכדור לחבר אחר לפי בחירתו תוך שהוא אומר מילה מצחיקה, ברכה, מילה טובה…
החבר תופס את הכדור מחזיק בידו חוט וזורק לחבר אחר.
כאשר כול הילדים קשורים זה לזה נתיר את הסבך בכיוון הפוך כאשר כל אחד יגלגל חזרה למי שזרק אליו ויציין מה מוצא חן בעיניו אצלו.

זרם
הילדים יושבים במעגל ונותנים ידיים מאחורי הגב.
הגננת לוחצת יד לילד היושב לימינה הילד מעביר את הלחיצה הלאה.
הגננת תלחץ יד כעת לילד היושב לשמאלה וגם הוא יעביר הלאה.
מי ששתי ידיו נלחצות בבת אחת, צועק "בום!"
ויוצא מן המשחק.

חתול ועכבר
נבחר ילד שיהיה תופס הוא החתול נבחר ילד נוסף שיהיה עכבר.
הילדים האחרים נותנים ידיים במעגל.
לעכבר מותר להיכנס ולצאת מהמעגל ומהחתול הקבוצה תימנע כניסה ויציאה.
אסור לעזוב את הידיים במשך כל הפעילות.
שטפון – הפצצה
נפזר בחלל החדר כסאות הילדים מטיילים בחדר .
כשהגננת אומרת שיטפון כל הילדים עולים בזהירות על הכיסאות,
כשהגננת אומרת הפצצה כל הילדים זוחלים מתחת לכסא.

כדורגל סיני
הילדים עומדים במעגל בפישוק רגליים. הגננת תניח כדורגל במעגל הילדים מנסים לקלוע
לשער בין הרגלים של החברים ולשמור שהכדור לא ייכנס לרגליו. ולנסות לקלוע לאחרים. מי שקלעו לו עומד עם הגב כלפי פנים המעגל וממשיך.
מי שקלעו לו שוב –יוצא מהמשחק.

כדור צוחק
הגננת מחזיקה בידה בכדור כשהיא זורקת את הכדור על הרצפה
הילדים צוחקים כשהיא זורקת למעלה הם בוכים
כשהכדור ביד הגננת הילדים צריכים לשתוק.

 

נפעל במרחב 
גילאי 3 ומעלה
הילדים מפוזרים בחלל הגן, נשמיע מוסיקה הילדים מטיילים בחדר.
פסקה המוסיקה הילדים מסתדרים בשלשות ומבצעים משימה שהגננת תיתן וממשיכים
לטייל עד שהמוסיקה שוב פוסקת בוחרים קבוצה חדשה ומבצעים משימה :
התקבצו בשלישיות ואמרו את שמכם בקול רם
התקבצו בשלישיות ותלחצו ידיים אחד לשני
התקבצו בשלישיות ועמדו על קצוות האצבעות
התקבצו בשלישיות והתחבקו חזק
התקבצו בשלישיות תנו ידיים ותסתובבו סיבוב מלא.
התקבצו בשלישיות חברו ידיים והרימו אותן לגובה.
התקבצו בשלישיות ואמרו מהו בעל החיים האהוב עליכם?
התקבצו בשלישיות ואמרו מהו המאכל האהוב עליכם?
התקבצו בשלישיות ושבו על הרצפה בישיבה מזרחית
התקבצו בשלישיות ועמדו בעמידת ארבע וינבחו ככלבים.
התקבצו בשלישיות שכבו על הרצפה והרימו רגליים למעלה
התקבצו בשלישיות שכבו על הרצפה ותראו לנו איך אתם שוחי?
התקבצו ברביעיות אתם עומדים להצטלם, בחרו פוזה קבוצתית לצילום.

 

משחקים לכל עת
לגילאי 3 ומעלה
משחק הזנבות
נזמין שני משתתפים למרכז החדר.
ניקח מטפחת,נצמיד לקצה המכנסים קצה מטפחת.
הראשון שהצליח לתפוס את זנב חברו- ניצח.

מה חסר?
נניח 4-5 פריטים על הריצפה/שולחן
נבקש מאחד הילדים לעצום עיניים
חבר אחר מעלים את אחד החפצים
הילד פוקח עיניים עליו לגלות איזה פריט חסר
נעלה את רף הקושי ע"י הגדלת מספר הפריטים או ע"י שינוי סדר הפריטים במקום הוצאתם.

אטבים צבעוניים
נזמין 203 זוגות אשר יעמדו אחד מול השני
אחד מבני הזוג אוחז בידו בסלסלת אטבי כביסה
בהינתן האות, אחד מבני הזוג 'תולה' אטבים על בגדי חברו.
משהסתיים הזמן מונים כמה אטבים על כל חבר? למי יש יותר?

דייג של גרביים
נפזר גרביים על הרצפה
נזמין 2-3 ילדים, כל ילד יחזיק בידו קולב עם וו מתכת
לכול ילד דלי קטן.
הילדים צריכים לדוג כמה שיותר גרביים ולמלא את הדלי בעזרת הקולב.

כמה יש לי?
הגננת תיקח חופן בייגלה/ סוכריות/ חטיפים ותניח בצלחת
הילדים משערים כמה עדשים/סוכריות/פצפוצים יש בצלחת
נמנה יחד עם הילדים, מי צדק? מי היה הכי קרוב למספר ?
נחלק את ה'שלל' בין הילדים.

דוקים
נחלק את הילדים לשלש קבוצות.
לכל קבוצה כוס אחת.
לכל ילד- דוק או בייגל ארוך
כל ילד בתורו מנסה להניח את הדוק על הכוס.
מה שנופל נשאר על השולחן.
בסיום סופרים לאיזו קבוצה נשארו הכי הרבה דוקים על הכוס.

מה בכובע?
נחקח כ-10 חפצים קטנים [מחק, מחדד, בלון, פקק, גומיה וכו']
שני כובעים.
4 משתתפים- שני זוגות.
שני המתחרים עומדים ומאחורי כל אחד מהם ילד המחזיק בכובע.
המנחה קורא בשם של חפץ, הראשון שמצא אותו ע"י מישוש מאחורי הגב- קיבל נקודה/דבקית.

שודדים
מניחים לכל ילד ביד 8 חפצים קטנים [מחק, קוביה, סוכריה, גפרור וכו']

קושרים את עיניו. ילד אחר לוקח לו חפץ ובמישוש שאר החפצים עליו לזהות מה נשדד.
מגדל
לכל ילד 8 קופסאות גפרורים [מלאות או ריקות] המפוזרות לידו.
מרימים קופסא ביד ימין ומניחים אותה ביד שמאל- אם נפלה מרימים שוב.
הראשון שבנה את המגדל מכל הקופסאות – ניצח.

כלב שמירה
נזמין חבר שיעמוד בעמידת כלב על ארבע, , הילד יעצום את עיניו או יכסה את עיניו במטפחת נניח לפניו מספר כלי נגינה.
נזמין מספר חברים כל אחד בתורו, יקום ויתקרב אליו בשקט בשקט וינסה לקחת לו 'עצם' מבלי שירגיש. אם שמע צעדים או צליל של כלי- הוא נובח ומחזירים את החפץ.

מי קשור?
2 כדורי צמר באורך שווה.
4 משתתפים [שני זוגות]
בידי שני ילדים כדורי צמר והם כורכים אותם סביב גוף היריב.
משסיימו כל אחד ניגש להתיר את בן הזוג המקורי שלו.
הזוג הראשון שיש בידיו כדור צמר- ניצח.