לגילאי שנתיים ומעלה
נקטוף ענף של עץ רימון (עם רימונים עליו) ונכניס לתוך אגרטל.
נסדר סלסילה עם מספר רימונים גדולים ובשלים.
נכיר לילדים את הרימון.
הילדים ימששו את הפרי, ישיימו את שמו.
נחצה את הרימון לחצי, נגחה את הגרעינים הרבים.
נטעם את הגרגרים- אם הילדים קטנים מאד אז נסחט את הפרי ונטעם אותו.
נקריא לילדים את שירה של פניה ברגשטיין רימון.
השיר קצר מאד ומזמן הרבה פעילויות:
נקריא את השיר בצורה קצבית ונלווה אותו בטפיחות על הברכיים, ברקיעות עם הרגליים.
נדקלם את השיר ונניע את הראש מצד לצד
נדקלם את השיר ונגלגל את הידיים.
נקריא את השיר לסירוגין,הגננת אומרת שורה והילדים אומרים את השורה הבאה.
הפוך- הילדים מתחילים, בשורה הראשונה הגננת שורה שנייה, הילדים…
נחלק לילדים כלי נגינה- כולם מנגנים לפי קצב השיר ומדקלמים.
נבחר שכל שורה מהשיר יגידו ילדים עם כלי אחר- הגננת מנצחת על הסדר.
נחלק לילדים סרטים בצבעי אדום, ירוק, נאזין למוזיקה בעלת אופי שקט, ("אדג'יו" מאת אלבינוני)
בססב,נקום לפי סדר הישיבה לפי המוזיקה ונניח את הסרט שבידינו בצורת גרעין וכך ניצור רימון קבוצתי.
הרימון באומנות
לגילאי 3 ומעלה
נכין תמונות אומנות של רימונים:
"רימונים על חלוני" מאת ראובן רובין :
http://www.rubinmuseum.org.il/heb/permanent_collection.asp
רימונים בצפת" מאת נחום גוטמן
http://www.ahuzahaifa.com/discipline/arts/guttman/default.aspx
וישנם אמנים רבים שציירו את הרימון.
בעת הפעילות מאד חשוב שיהיו על השולחן רימונים אמיתיים.
כדי שנחפש את הדומה והשונה בין הרימון למאכל ולבין התמונה.
נבחר לפחות שניים שלושה תמונות של רימונים- תמיד נציג לילדים מגוון תמונות של אותו הנושא כדי שהילדים ייראו כיצד כל צייר מפרש את הנושא .
נתבונן בתמונות אמנותיות כגון "רימונים על חלוני" מאת ראובן רובין ו/או "רימונים בצפת" מאת נחום גוטמן ונגלה את המשותף והשונה בין רימון אמיתי לרימון אמנותי
נתייחס לצבעוניות של התמונה, לסוג הרימון (חצאים, שלמים), מיקומו (על ענף, על שולחן…), יחיד או במקבץ.
נשוחח על הרגשות העולות בתמונה
נברר היכן לדעתם צוירה התמונה? על העץ? בבית? בגינה?
נבקש מהילדים לשער איך כל צייר בחר לקרוא ליצירתו?
נברר האם השם מתאים? האם הם היו גם כן בוחרים בשמות אלו?
בעקבות המפגש עם התמונות
ניגש לשולחנות היצירה.
נאפשר לילדים מגוון פעילויות ויצירה חופשית, כדי לעודד את היצירתיות של כל ילד.
בציור– נציע לילדים לצייר ציורים, שמשולבים בהם רימונים- ניתן להשתמש בצבעים שונים (פנדה, גואש, אקווארל, ועוד)
בהדבקה– נכין צילומים קטנים של רימונים, הילדים מוזמנים לשלב בעבודה הדבקה של תמונת הרימון.
תבליט – נבליט חלקים מהציור בחומרים שונים, כמו פלסטלינה, פקקים, גפרורים,
קולאז'– נצייר דגם של רימון הילדים ימלאו את הרימון בקרעי נייר קטנים וצפופים, הילדים ימלאו את הרימון בפייטים אדומים, בכדורי קרפ אדום…
פיסול-נפסל רימונים מפלסטלינה או חמר נמרח בדבק פלסטי ונייבש- צביעה בגואש. אפשר לפסל רימונים מגוש עיתונים מקומטים ועטיפתם בנייר דבק (מסקנטייפ),
לאחר שכל ילד יצר רימון משלו, ניתן לאסוף את כל הרימונים לסלסלה אחת.
ניצור מובייל של כמה רימונים.
ניצור רימון ענק, קולקטיבי, של כל ילדי הגן, ולידו רימון חצוי…
נצבע את הרימונים המפוסלים בצבעי גואש + דבק.
נכין תערוכת רימונים, נמתח בד סאטן מתאים עליו נניח את יצירות הילדים, נשלב בתערוכה גם רימונים אמיתיים.