חנוכה חג אורייני

בלוח תוכן- פינת נושא
• הסיפור ההיסטורי- נכין תמונות ברצף ומשפטים מתאימים לעיונם החופשי של הילדים.
• מומלץ לחשוף את הילדים לתמונות אומנות שונות שציירו את המכבים, בית המקדש, יוונים…
לוח המודעות
• נכתוב הזמנה המבשרת על מסיבת חנוכה, סדנה ליצירת חנוכיות, כדים…
• נעודד את הילדים להביא כתבות עיתון ופרסומות שונות הקשורות לחנוכה: סמלי החג…
• הילדים יכינו הזמנות למסיבת חנוכה.
מרכז הספר/ ספרות
• נכין אמצעי המחשה גדולים וברורים של סיפורי חנוכה
• הילדים ימחיזו סיפורים שונים כגון: "סביבונים מיני מינים", "גב קרש ומר מערוך".
• נכין שירון לחנוכה – נתאים לכל שיר תמונה מתאימה.
• נכין לכל ילד קלסר עם השירים
• נכין תמונות עם סמלי החג נצמיד לשטיח הקיר לפעילויות חופשיות ומונחות.
• סמלי החג- המציאו סיפור לכל סמל: "מעשה בסביבון….
• הילדים ישלימו משפטים שהגננת תאמר למשל: "פעם אחד נר אדום…."
• הילדים יקיימו דו שיח בין סמלי החג השונים.
חנות לחנוכה
• נקים בגן חנות לחפצים הקשורים לחנוכה. בחנות נסדר בתצוגה חנוכיות שונות, סביבונים מגוונים, כדים.
• הילדים יצמידו מחיר לכל פריט
• הילדים יכינו פרסומת לחנות החדשה בגן.
• הילדים ימציאו שם לחנות.
מרכז המשחק הדידקטי
• נכין מגוון של משחקי התאמה/ דו קלף עם סמלי החג: לוטו, משחק הזיכרון,דומינו,בינגו, מה במשבצת…
• נכין כרטיסיות התאמת תמונה לאות פותחת מאותיות הסביבון.
• נכין כרטיסיות עם סמלי החג- וכרטיסיות עם המילה הכתובה של הסמלים- הילדים יתאימו תמונות סמלי החג למילה.
• נאפשר לילדים להכין משחקים לחנוכה נזמן לילדים דפים מצולמים הכוללים: תמונות, מילים,אותיות
• הגננת תכין קלפים עם סמלי החג בנושאים שונים: יחיד רבים,זכר נקבה, מילים שנגזרות משורש זהה
בפינת משק הבית
• נכין ספר מתכונים לחנוכה מצולם וכתוב.
• כל מתכון יכיל בכתיבה ובתמונה את המצרכים, אופן ההכנה שלב אחר שלב- הילדים יידעו לסדר את התמונות ברצף בהכנת לביבה, סופגנייה.
• נקים קונדיטוריה למכירת סופגניות ולביבות, שנאפו על פי מתכונים או שהילדים יצרו מחומרים שונים בסדנת היצירה.
לוח מי בא לגן
• נכין סמלים שונים ומילים כל שבוע או כל יום הילדים יצטרכו להניח את שמם מתחת לקטגוריה שאוהב במיוחד לדוגמה: אני אוהב- סופגנייה עם ריבה, סופגנייה בלי ריבה, לא אוהב סופגנייה.

 

נ, ג. ה. פ
חומרים לפעילות:
סביבונים שונים, כרטיסיות עליהן רשומה אות אחת (נ, ג, ה, פ) נכין מלאי של כרטיסיות , כרטיסיות עם תמונות באותיות הסביבון.
מהלך הפעילות:
• המשחק בסביבון ייזמן לנו היכרות גם עם האותיות המופיעות על הסביבונים.
• נשב עם קבוצת ילדים במרכז השולחן אוסף של סביבונים.
• נשוחח עם הילדים על הדומה והשונה: גודל, סוג, צורה, מרקם, חומר…
• נגיע למסקנה אחידה שבכולם מופיעות האותיות: נ, ג, ה, פ
• הילדים יסובבו את הסביבונים ויכריזו בסבב, מה היא האות שהסביבון מציג?
• הגננת תפרוש את הכרטיסיות של האותיות
• הגננת תחלק את כרטיסי האותיות הפוך כך שהילדים לא ייראו מה כתוב, ותבקש בסבב, מכל ילד להרים את הכרטיסייה ולשיים את האות.
• הגננת תחלק לכל ילד אות אחת מתוך אותיות הסביבון. ותכריז בשמה של אות , על הילדים המחזיקים באות הנ"ל להתחלף במקומות הישיבה שלהם.
• בשלב מתקדם יותר, על כל ילד לזכור את שם האות שנאמרה לו מבלי לראות את הכרטיסייה ולהחליף מקום.
• הגננת תניח בחלל החדר כסאות, על כל כסא תניח את אחת האותיות נ.ג.ה.פ הילדים מוזמנים לטייל בחדר לצלילי שירי חנוכה, הגננת מכריזה על אחת האותיות והילדים ממהרים לשבת על הכסא עם האות המתאימה.
• ניתן לבלבל את הילדים ולהניח אותיות שונות ואז הילדים יצטרכו לחפש מבין שאר האותיות את האות המתאימה.לדוגמא: לשבת על הכיסאות עם האות נ'.
• ניתן לשחק עם חישוקים במקום כסאות- להניח בתוך החישוק אות והילדים נכנסים לתוך החישוק..
• נפזר את האותיות נ.ג.ה.פ., על הרצפה כמובן מכול אות מספר כרטיסיות, נזמין ילד עליו לעמוד במרכז עליו לדלג לפי סדר האותיות שעל הסביבון לאות הקרובה ביותר הוא מאתר את האות נ/ ומיד ג, ה, פ
• חישוקים במעגל. בתוך כל חישוק אחת מאותיות הסביבון. לצלילי המוסיקה, הילדים עוברים מחישוק לחישוק. כשהמוזיקה נפסקת, הילדים נעצרים
• מסובבים סביבון, על האות שהסביבון נופל לפי האותיות נ.ג.ה.פ., הילד מחפש ממאגר תמונות, תמונות שמתחילות באותיות הנ"ל.

 

משחקים אורייניים
מה חסר?
נסדר בשורה 4-5 סמלי חג, נזמין חבר שיעצום עיניו, ילד נוסף ייקח את אחד הסמלים ויחביא החבר יפקח עיניו וינסה לגלות מה חסר?
המוכר שלי
נסדר על השולחן סמלי חג או תמונות של סמלי חג, אחד הילדים עומד מול התכולה הוא המוכר, נזמין חבר אחר שיהיה הקונה. הקונה מתאר את החפץ והמוכר מספק לו את המוצר בהתאם לתיאור האם צדק?
היכן אני ?
נזמין את אחד הילדים שיסתיר את אחד מסמלי החג באחת הפינות בגן.
הילדים שואלים שאלות, כדי לגלות היכן החפץ מוסתר?
חרוזי מילים
נחלק לכל ילד תליון עם מילה ותמונה. הילדים מסתובבים בחדר לצלילי מוזיקה. כשהמוזיקה נפסקת, כל ילד מחפש בן זוג מתאים בהתאם לחריזה.
מבולבלי
נזמין את אחד הילדים עליו לבצע משהו שאינו מתאים, עם אחד מפריטי החג.
לדוגמא: לוקח סביבון ומורח אותו על השפתיים כאילו זהו אודם או הילד מסובב את הכד. הילדים במליאה יתארו מה מצחיק? ולמה משמש הסמל?
אותיות הסביבון
הילדים מתיישבים על הכיסאות שעל המשענת שלהם, אחת אות מאותיות הסביבון.
הילדים מטיילים בחדר, הגננת או אחד הילדים מכריזים על אחת האותיות של הסביבון, הילדים ממהרים לשבת על הכסא, לדוגמא: לשבת על הכיסאות עם האות פ'.
הכריזה הגננת את המילה סביבון, כל הילדים קמים ומחליפים מקום.
ניתן להציע לילדים להחליף מקום בצורות התקדמות שונות: תוך כדי סיבוב מהיר, איטי…
סלט אותיות
הילדים יושבים על הכיסאות, כל ילד זוכר מהי האות על הכסא שלו, הגננת מכריזה בכול פעם על שתי אותיות, הילדים מחליפים את מקומם בכסא החבר. לדוגמה יוסי יושב על כסא עם כרטיסיה נ' הוא מחליף מקום עם יעל שלה כרטיסיה עם האות ה'.
גיגית מילים
נכין גיגית לתוכה נכניס כרטיסיות עם אותיות הא' –ב'.
הילד יקבל כרטיסיה עם סמל החג תמונה ושם הסמל, הילדים יחזיקו בידם חכה וינסו לדוג את האותיות המרכיבות את סמל החנוכה, לסדר בסדר נכון את האותיות ולשיים את המילה.
חבל תלייה
הגננת תמתח חבל, בעזרת אטבים ייתלו הילדים כרטיסיות עם אותיות המרכיבות את שם סמל החנוכה.
התאימו אותי
נניח ליד כל סמל חג כרטיסיה עם המילה המתאימה או כרטיסיות עם התמונה והמילה, בנוסף נכין כרטיסיות עם אותיות.
נפזר כרטיסיות אותיות על הרצפה בחדר, או לאורך מסלול נזמין את אחד הילדים עליו לאסוף בדרך רק את האותיות המרכיבות את המילה המתבקשת.
מי אני?
נכין תליונים עם סמלי החג.
נזמין את אחד הילדים שיענוד על צווארו סמל חג מבלי לראותו בעזרת רמזים מהחברים עליו לגלות מהו הסמל החנוכה?
קליעה למטרה
נכין על לוח פוליגל שרטוט של קליעה למטרה
בכל עיגול נרשום את אחת האותיות נ' ג' ה ' פ' וערך מספרי נגיד נ= 4, ג=3, ה=2 פ=1
הילדים זורקים כדור סקוטש' על המטרה וצוברים נקודות.
באולינג
נמלא בקבוקי מים עם צבעי מאכל או גואש.
נסדר את הבקבוקים כבאולינג, הילדים צריכים לפגוע רק בבוקבים הנושאים את האותיות נ,ג, ה, פ או את האותיות ח נ ו כ ה
בינגו
נכין לוחות בינגו מנייר במקום לרשום מספרים על הנייר נרשום אותיות, נחלק לכל ילד לוח, הילדים יצטרכו להרכיב מילה הקשורה בחנוכה, הגננת תרשום את המילה על לוח גדול, כאשר הראשון שהרכיב את המילה מנצח
כמובן שהגננת תחליט עם הילדים על שורה אנכית אורה שורה במאוזן והראשון שמילא נכון מקבל נקודות או מדבקה.
חרוז לי
ננסה למצוא חרוז למילים הקשורות בחג החנוכה.
הגננת או אחד הילדים מכריזים על מילה ושאר הילדים מחפשים חרוז מתאים.
לדוגמה: חנוכה- מתוקה, לביבה- חביבה, סוב- טוב

דוח שיח סביבון
נחלק לילדים סביבונים או תמונות של סביבונים שהם ציירו או גזרו, הילדים ינסו להיכנס לדמות הסביבון ולנהל שיחה עם סביבון אחר , אני מחפש חברים שיודעים כמוני להסתובב…..
קובייה לי לחנוכה
הקובייה מזמנת משחק רב עם סמלי החג, אותיות החג…
נכין קוביית פוליגל גדולה, נצמיד שקף לכל פאה בקובייה.
בכל פעם נכניס לתוך השקף משימות שונות:
• נכניס לכל שקף כרטיסיה בצבע שונה: אדום, כחול, צהוב, ירוק, כתום… נכין סלסילה עם סביבונים שונים או נרות בצבעים שונים הילד מטיל את הקובייה משיים את הצבע שייצא ושולף מהסלסילה סביבון/ נר בצבע שהראתה הקובייה.
• נוסיף גם קוביית משחק עם נקודות או מספרים עליה, הילד מטיל קוביית פוליגל וקוביית המשחק, קוביית הפוליגל הראתה נגיד את הצבע הצהוב וקוביית המספר הראתה את הספרה 3 הילד יצטרך לקחת מהסלסילה 3 נרות צהובים.
• נכניס לתוך השקף אות אחת המרכיבה את המילה:חנוכייה, הילד מטיל את הקובייה משיים את האות שיצאה.
• הילד מטיל את הקובייה משיים את האות שיצאה ומנסה למצוא מילה עם האות שיצאה לדוגמה יצא האות ח' יכול לומר חנוכה או חתול.
• הילד מטיל את הקובייה משיים את האות ומחפש תמונה מתאימה המתחילה באותה האות.
• נכניס לתוך השקפים תמונות של סמלי החג- הילד מטיל את הקובייה משיים את הסמל,
• נכניס לתוך השקפים תמונות של סמלי החג- הילד מטיל את הקובייה משיים את הסמל, וממציא משפט הקשור בסמל. לדוגמה הטיל הילד את הקובייה על הסמל חנוכייה- יאמר: "אבא מדליק את החנוכייה בערב". יצא סביבון? "אני אוהבת לסובב את הסביבון האדום".
• נכניס לתוך השקפים תמונות של סמלי החג- הילד מטיל את הקובייה משיים את הסמל, ומנסה למצוא חרוז למילה.