דוגמא מתוכנית: מוסיקה בלב נוגעת – חלק א

אודות התוכנית מוסיקה בלב נוגעת

מטרות התוכנית
נסייע להתפתחות הפוטנציאל המוזיקלי המולד של הילדים.
נעצב את הילדים באמצעות המוזיקה, כילדים רגישים הקולטים מהסביבה בה הם חיים ומסוגלים לתרום לה.
נגרום להנאה רגשית והאסתטית של הילדים.
נושאי הלימוד
הגוף ככלי ראשוני להפקת צליל: נכיר את אברי הגוף השונים בשמותיהם.
נכיר את אפשרויות התנועה של אברי הגוף השונים (תנועות סיבוביות וישרות, תנועות קטועות ומתמשכות. היכולת להניע איברים במשולב עוד).
הגוף במרחב: הילדים יכירו את המרחב הפיזי בו הם נמצאים וינועו בו בחופשיות: התמצאות בחדר, הליכה בקו ישר ובפיתולים, אומדן מרחק, תנועה בשורה, בטור, מוביל ומובל, במעגל, בכיוון השעון ונגדו, קדימה ואחורנית, שינויי חזית, הצידה ובאלכסון, למעלה ולמטה.
תנועה בתיאום עם מוזיקה: נמחיש ונכיר את הקשר שבין התנועה והמוזיקה. הילדים יגיבו בתנועה לגירויים מוזיקליים ויגלו יצירתיות ודימון תוך ביטוי עצמי באמצעות הצליל והתנועות.
שירה: נלמד שירים וריקודים המתאימים לנושאי הלימוד השונים – עונות השנה וחגים.
נגינה: נכיר את כלי ההקשה הריתמיים והמלודיים שבכיתה: מנענע, שליש, תוף, צלילונים, וכן כלים אתניים מארצות שונות.
חושים וכשרים: באמצעות המוזיקה והתנועה יפתחו הילדים את חוש השמע, את חוש הראייה ואת חוש המישוש. נשחק במשחקים רבים לפיתוח חוש השמע, שבהם על הילדים לזהות: תכונות הקול, מקורו והכיוון ממנו הוא בא – כמו גשם חזק או שקט, החומר עליו הגשם מקיש… צליל של כלי נגינה שמוכר לו והחומר ממנו הוא עשוי.
נפתח את חוש הראייה באמצעות משחקי צבע וצורה.
חוש המישוש: בכל כלי נגינה שנפגוש נבחין באיכויות כמו קור וחום ונתייחס למירקם החומר- מחוספס, חלק, רך, קשה.
פיתוח קואורדינציה בין הידיים לבין עצמן, בין הידיים לרגליים, בין החושים לתנועה (נגינה ושירה לפי סימנים, ליווי שירה בתנועות וכו').

באמצעות המוזיקה נמחיש מושגי יסוד במרחב: גבוה-נמוך, קרוב-רחוק, צפוף-מפוזר, לפני-אחרי, בפנים-בחוץ, הרבה-מעט.
המחשת מושגי יסוד מתמטיים: הבחנה במספרים, בכמויות, בצורות גיאומטריות שונות. ניצור דיאגרמה תוך משחק הדיווח "כיצד הגעתי לגן? בהליכה, ריצה או דילוג."
בתחום החברתי: הילד ידע לפעול כיחיד בתוך קבוצה. הוא יסתדר עם מספר שונה של חברים (בנגינה או בריקוד) ויידרש להתנהגות מעודנת ותרבותית – שמירה על הסדר, שמירה על התור, הקפדה על כללי המשחק, שמירה על הזכויות של החברים, ויתור ועזרה הדדית. הילד יגיב לפנייה אליו ויענה להוראות.
שימוש באביזרים: עבור הילדים לאביזר חשיבות מרובה בשל צורתו ועצם היותו מסמן תחום במרחב. האביזר הוא אמצעי המחשה יעיל ואמצעי גירוי לתנועה. נשחק משחקי חישוקים, מטפחות, מקלות כדורים ועוד, בהתאמת תנועה למוזיקה כאמצעי לפיתוח יכולות מוטוריות, זריזות והפעלת הדמיון.